LocalFocus: Datajournalistiek persbureau voor de regio

Wat gaan de winnaars van The Challenge doen met hun 20.000 euro? LocalFocus wil datajournalistiek toegankelijk maken voor regionale media door een datajournalistiek persbureau op te zetten.

Door: Casper Wolfert

JOB, LocalFocus en Newpaper wonnen met The Challenge 20.000 euro om hun journalistieke startup op te zetten. Daarnaast zijn ze genomineerd voor de Toekomstprijs, onderdeel van De Tegels. Wat gaan ze met het geld doen en wat willen ze de komende tijd bereiken? In de aanloop naar de uitreiking van de Toekomstprijs op 21 maart interviewt persinnovatie.nl de jonge ondernemers. Vandaag: LocalFocus. Yordi Dam en Jelle Kamsma starten een platform om datajournalistiek toegankelijk te maken voor regionale media. Jelle legt uit hoe ze dat gaan doen.

Kan je kort uitleggen wat jullie met LocalFocus willen gaan doen?

"Kort gezegd willen we een datajournalistiek persbureau opzetten dat gericht is op regionale en lokale media. Data biedt veel relevantie voor de regio en vaak kan je ermee inzoomen tot buurt- of straatniveau. Maar regionale media hebben meestal niet de middelen om een eigen datajournalist in dienst te nemen en bij redacties is er een technische drempel om data te gebruiken. Wij willen een platform opzetten om die technische last uit handen te nemen. Met LocalFocus willen we de data presenteren op een manier waarop je zonder technische voorkennis er een verhaal uit kan maken. De journalist kan bijvoorbeeld in een dataset over de kwaliteit van het zwemwater snel zien wat de impact is in zijn eigen buurt en zich dan gaan focussen op het maken van een artikel en bijvoorbeeld de wethouder vragen gaan stellen. Zo willen we bouwstenen bieden voor nieuwe verhalen."

Jullie hebben zojuist €20.000 subsidie gewonnen. Wat is de volgende stap?

"Heel erg veel praten, want we zijn afhankelijk van samenwerkingen. 20.000 euro klinkt als een heleboel geld maar we hebben zeker nog hulp nodig van anderen. We zijn in gesprek met potentiële mediapartners die ons product kunnen afnemen en met mensen die handig zijn in de technische ontwikkeling van ons platform. Ook praten we met mogelijke content-leveranciers, die bijvoorbeeld specialist zijn op financieel gebied of in de gezondheidszorg en daar interessante datasets uit kunnen halen."

Wanneer starten jullie?

Die gesprekken lopen al, maar ik geef nu les in datajournalistiek aan de Hogeschool Windesheim en werk voor Nederland van Boven. Yordi is net begonnen aan een stage bij NRC, dus qua tijd is het nu nog even lastig. Maar ik zou binnen één à twee maanden met de ontwikkelfase willen starten. Als we eenmaal gestart zijn wil ik wel les blijven geven bij Windesheim. Ik probeer mijn studenten zo veel mogelijk bij ons project te betrekken, want dat moeten de toekomstige gebruikers worden.

Wat heb je geleerd van The Challenge?

Het allerbelangrijkste was dat we in een groep zaten met hele gedreven mensen. Je werd echt elke week gepusht om je idee verder te ontwikkelen. De masterclasses zelf waren leuk, maar het meest nuttig waren de gesprekken na afloop aan de bar met sprekers en medekandidaten. Zij kwamen constant met kritische vragen die je telkens opnieuw laten nadenken over je concept.

Wat wordt jullie grootste uitdaging?

Dat is waarschijnlijk de techniek. Yordi en ik zijn zelf vrij technisch onderlegd, maar we hebben allebei hele grote ideeën en dan moet je oppassen dat je niet meteen alle functionaliteiten erin gooit en in een langdurig technisch traject blijft zitten. We moeten klein beginnen en het dan steeds verder uitbouwen. Daarom zijn we ook in gesprek met mensen met veel technische ervaring om te bedenken hoe we met zo min mogelijk hoofdpijn snel zover kunnen komen dat we producties kunnen draaien.

Waar wil je zijn over een half jaar?

Ik hoop dat we dan in de pilotfase zitten met een mediapartner. We willen in die pilotfase heel dicht bij de mediapartner zitten om zo uit te vogelen hoe onze producten gebruikt worden. Daar wil ik veel van leren: het zal echt een traject van trial and error worden. Tegen het einde van het jaar moet die pilotfase zijn afgerond en hoop ik dat we kunnen gaan uitbreiden.

Lees meer:

Kijk voor meer informatie over LocalFocus op hun projectpagina.
– Lees ook de interviews met de andere winnaars: Newpaper en JOB
Meer informatie over het bijwonen van de presentaties en de uitreiking van de Toekomstprijs op 21 maart vind je hier
Lees het live-verslag van de finale-avond van The Challenge terug

Reageer

Geef een reactie

*