LocalFocus start pilot op vier redacties

Challenge-winnaar LocalFocus zet de koers door medialand voort. Waren de mannen van het ‘datajournalistieke persbureau’ midden juni nog op zoek naar bètatesters, vandaag gaat de pilotfase op vier redacties van start. "Alle basisfunctionaliteiten werken. Nu gaan we kijken aan welke databestanden en aan welke nieuwsverhalen behoefte is."

Door: Moniek Verstegen

LocalFocus won afgelopen maart The Challenge: Reinventing Journalism, een wedstrijd van het Fonds voor jonge, innovatieve journalisten. De startup ontving 20.000 euro voor de ontwikkeling van een datajournalistieke dienst voor regionale nieuwsmedia. Vandaag is de pilot van het project gestart.

Pilot duurt een maand

LocalFocus gaat vanaf vandaag een maand lang samenwerken met vier mediapartners: Dichtbij.nl, Omroep Flevoland, Omroep West en het Financieele Dagblad. Medeoprichter en datajournalist Jelle Kamsma vertelt dat het platform technisch gezien doet wat het zou moeten doen, maar dat de proef op de redacties moet aantonen welke data nu echt interessant is voor de partners.

LocalFocus is een ‘datajournalistieke nieuwsdienst’ die lokale redacties voorziet van cijfers die op hun beurt aanknopingspunten vormen voor nieuwsverhalen. Via een eigen inlogcode hebben redacteuren via het platform toegang tot de verwerkte data en kunnen ze per regio op zoek gaan naar relevante cijfers. Daarnaast bevat het systeem mogelijkheden om data om te zetten in visualisaties als overzichtskaarten, diagrammen en grafieken.

Welke data is van belang?

Samen met designer Yordi Dam en programmeur Erik Willems bepaalt Kamsma nu welke cijfers interessant zijn voor redacties. De actualiteit vormt daarbij een belangrijke leidraad. "In het kader van de huidige discussie rondom de participatiesamenleving zijn we nu bijvoorbeeld op zoek naar het aantal vrijwilligers per regio."

Daarnaast lopen er op initiatief van LocalFocus nog een aantal andere datajournalistieke projecten, waar Kamsma nu nog niets over kwijt wil. Uit de pilot moet blijken hoe vraag en aanbod van cijfers beter op elkaar afgestemd kunnen worden. De pilot is volgens Kamsma geslaagd wanneer mediapartners de ‘nieuwsdienst’ ervaren als een toegevoegde waarde. Dat kan door genoeg nieuwe verhalen, maar ook met mooie presentaties van cijfers.

Specialistische dienst

Voor Dichtbij-oprichter Bart Brouwers valt er naar verwachting ‘veel te halen’ bij LocalFocus. Hij ziet de dienst als een ‘voorzetje’ voor nieuwe journalistieke verhalen. "Bij Dichtbij is het lastig om je als redacteur te verdiepen in grote databestanden. LocalFocus heeft het specialisme in huis om deze bestanden te analyseren."

De beweegredenen voor Omroep Flevoland lijken veel op die van Dichtbij. "Als kleine organisatie is het te duur om mensen op datajournalistiek te zetten. Als je een document van het CBS in handen krijgt moet je erg veel handelingen verrichten om uit te zoeken hoe het zit in jouw regio", vertelt Gerard Hullegie, manager marketing en communicatie van de omroep.

Kosten en baten afwegen

Wat betreft mediapartners is het Financieele Dagblad een vreemde eend in de bijt. Kamsma legt uit dat deze organisatie is benaderd om te bekijken wat de datajournalistieke dienst op landelijk niveau kan betekenen. Volgens Kamsma is het FD vooral geïnteresseerd in het snel kunnen visualiseren van data.

In hoeverre LocalFocus een blijvertje is op regionale en misschien wel landelijke redacties moet blijken. Brouwers is erg benieuwd of de dienst inderdaad verhalen oplevert die anders niet geschreven zouden worden. Hullegie benadrukt dat de kosten en de baten uiteindelijk tegen elkaar afgewogen zullen worden. Voor nu zijn er twee journalisten op het project gezet. "Ze doen hun normale werkzaamheden en houden de nieuwsdienst van LocalFocus in de gaten, net als Twitter en Facebook. Op deze manier kunnen we eens kijken wat het voor ons oplevert."

Bezoek de site van LocalFocus

Reageer

Geef een reactie

*