LocalFocus stuit op nieuw verdienmodel

Tijdens een pilot op vier redacties leidde de data van nieuwsdienst LocalFocus tot de publicatie van veertig artikelen. De pilot wordt nu verlengd. Daarnaast haalden de drie mannen van LocalFocus hun eerste betaalde opdracht binnen en stuitten ze op een nieuw verdienmodel. "Er zijn heel veel organisaties die worstelen met het inzichtelijk maken van grote databestanden."

Door: Moniek Verstegen

LocalFocus is een datajournalistiek persbureau waar redacties terecht kunnen voor cijfers uit hun regio. In welke regio wonen de meeste miljonairs? Waar krijgen huishoudens subsidie voor zonnepanelen? Daarnaast biedt het platform de mogelijkheid om eigen data gemakkelijk en aantrekkelijk te visualiseren.

De pilot van LocalFocus startte eind september op vier redacties. Dichtbij.nl, Omroep Flevoland, Omroep West en het Financieele Dagblad bleken nieuwsgierig naar de nieuwsdienst. Zo maakte Bart Brouwers, hoofdredacteur van Dichtbij.nl, kenbaar dat hij de dienst als een voorzetje zag voor nieuwe verhalen. Het project zou een maand duren en onlangs werd de balans opgemaakt.

Dertig datasets, veertig artikelen

In een maand tijd publiceerde LocalFocus dertig datasets, vertelt Jelle Kamsma, medeoprichter van het platform. Ongeveer één per dag. De helft van deze datasets leidde uiteindelijk tot de publicatie van artikelen. Veertig in totaal op de vier deelnemende redacties. Kamsma is tevreden: "We zagen dat redacties dagelijks op ons platform aanwezig waren."

Voor de redacties die opereren op lokaal niveau bleek de nieuwsdienst het meest interessant, stelt hij. Het Financieele Dagblad maakte vooral gebruik van de mogelijkheid om landelijke CBS-cijfers te visualiseren. Ondanks het succes is nog niet bekend of de redacties verder willen met LocalFocus. Wel is de pilot met twee maanden verlengd. De dienst moet verder verbeterd worden: "Zo denken we bijvoorbeeld nog te lang na over welke cijfers we belangrijk vinden. Dat kan allemaal een stuk sneller."

Nieuw verdienmodel: datavisualisatie op maat

Het verzamelen van data kan volgens Kamsma ook sneller. Een nadeel hierbij is wel de Nederlandse overheid een stuk meer gesloten is dan bijvoorbeeld die in de Verenigde Staten. "Daar heerst veel meer het idee dat overheidsdata van het publiek is. Hier vindt de overheid juist dat het hun eigendom is en dat je wel met een heel goede reden moet komen als je er gebruik van wil maken."

Tijdens de pilot stuitte de datanieuwsdienst op een nieuw verdienmodel: datavisualisatie op maat. LocalFocus ontwierp voor Intermediair een eigen installatie. Een plek waar een gedeelte van de data uit een onderzoek van de redactie gemakkelijk kan worden gevisualiseerd én verspreid naar andere media. De data betreft informatie over salarissen van Nederlanders per provincie, functie, opleidingsniveau, geslacht en andere factoren. Met het ontwerp van LocalFocus kunnen gebruikers eigen grafieken en kaarten maken. Deze visualisaties zijn vervolgens te embedden op een eigen online platform.

‘Datajournalistiek komt langzaam op gang’

De samenwerking met Intermediair was voor de startup de eerste betaalde opdracht. Het contact tussen LocalFocus en Intermediair werd toevalligerwijs gelegd. Al snel bleek dat de twee perfect bij elkaar aansloten. Volgens Kamsma is het voor veel organisaties lastig om grote bestanden met data inzichtelijk te maken en te delen met anderen. Dat bleek ook bij Intermediair het geval: "Een enorme bak data, dat schreeuwt om datavisualisatie", schrijft Anton van Elburg van Intermediair Magazine op blogplatform De Nieuwe Reporter.

Al met al gaat het wat betreft datajournalistiek in Nederland, volgens Kamsma, de goede kant op, maar het gaat erg langzaam. "Redacties hebben weinig geld en regionale verslaggevers krijgen vaak niet de tijd om zich er in te verdiepen." Gedurende de pilot en in het algemeen ziet hij dat lokale redacties kleine stapjes zetten. Het zijn dan vooral jonge journalisten die voor vernieuwing zorgen: "Zij vinden het niet zo’n big deal en snappen hoe de tooltjes werken waarmee je een interactief grafiekje maakt."

The Challenge

In onderstaand interview met Fast Moving Targets legt Kamsma kort de opzet van LocalFocus uit (5.02 min.).

LocalFocus is een van de winnaars van The Challenge 2012/2013, een startup-wedstrijd voor jonge journalisten, en won 20.000 euro startsubsidie. Heb jij ook een vernieuwend idee voor de journalistiek? Dien het dan deze week in, want meedoen met The Challenge 2013/2014 kan nog tot en met 1 december. Check de site!

Reageer

Geef een reactie

*