LocalFocus zoekt testers voor betaversie platform

LocalFocus won in maart 2013 een startsubsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers voor de opzet van een ‘online persbureau voor regionale datajournalistiek’. Regionale redacties zijn enthousiast over het initiatief. Inmiddels is de betaversie af en kan er worden getest.

Door: Moniek Verstegen

LocalFocus won afgelopen maart The Challenge: Reinventing Journalism, een wedstrijd van het Fonds voor jonge, innovatieve journalisten. Met 20.000 euro financiering ging de journalistieke startup aan de slag om het idee voor een datajournalistiek persbureau uit te werken.

Gat in de dagbladmarkt

Volgens medeoprichter en datajournalist Jelle Kamsma maken lokale en regionale media nog onvoldoende gebruik van de enorme berg aan data die tegenwoordig voor handen is. De reden daarvoor ligt volgens hem in gebrek aan tijd en kennis. “Zolang die redacties dat niet kunnen, vullen wij het gat”, vertelt hij.

Samen met designer Yordi Dam en de onlangs aangeschoven programmeur Erik Willems werkte het drietal aan de opzet van het platform. “Verder hebben we de afgelopen tijd heel veel koffie gedronken met verschillende partijen. Samenwerken is een absolute must als we al onze mooie plannen willen gaan uitvoeren.”

Per regio zoeken naar cijfers

“Het platform zoals het er nu ligt lijkt veel op de uiteindelijke versie”, zegt Kamsma. Journalisten kunnen inloggen op het platform en per regio zoeken naar cijfers. Hoeveel bosbranden waren er in Overijssel? Is het zwemwater in Noord-Brabant sterker vervuild dan in andere provincies? Met één druk op de knop worden de cijfers omgezet in een cirkel- of staafdiagram, een lijngrafiek of verwerkt in een overzichtskaartje.

Het gebruik van het platform moet eenvoudig en effectief zijn. “We willen dat iedereen ermee kan werken”, benadrukt hij. “Bovendien genereren we nieuwe inzichten door verschillende databases aan elkaar te koppelen. Hier kunnen journalisten mee aan de slag.” Waar komen landbouwsubsidies eigenlijk terecht? Opvallende cijfers uit nieuwe datasets worden in de toekomst middels een nieuwsfeed onder de aandacht gebracht.

Regionale redacties enthousiast

“We willen de bètaversie nu zo snel mogelijk testen. Alle bugs moeten eruit. Is het wel intuïtief genoeg?” Kamsma roept geïnteresseerden dan ook op zich te melden de software uit te testen. In principe is iedereen welkom, ook journalisten. “Er liggen al heel wat datasets en die willen we regelmatig gaan toevoegen. Je hebt er als journalist dus direct wat aan.”

Wanneer versie 0.1 vervolmaakt is kan de pilotfase van start. “Hiervoor hebben we een aantal regionale media nodig.” Ondanks de vele koppen koffie op redacties de afgelopen maanden zijn er volgens hem nog geen deals beklonken. “We hadden nog geen platform om te laten zien.” Redacties toonden zich wel ‘heel enthousiast’, stelt hij. Om wie het gaat wil hij niet benoemen, maar ‘ze denken tijdwinst te kunnen behalen met behulp van het platform’. Over de kosten van het platform voor redacties wil hij op dit moment nog niets kwijt.

Eigen programmeur belangrijk

Behalve aan huur voor de kantoorruimte in Amsterdam – die gedeeld wordt met andere journalistieke startups zoals De Nieuwe Pers – is er nog geen cent van het prijzengeld uitgegeven. Sterker nog: het bedrag is nog niet eens overgemaakt: “Voor het openen van een zakelijke rekening moeten we alle drie tegelijk bij de bank aanwezig zijn en dat lukte telkens niet”, zegt Kamsma lachend.

Uitstellers zijn de mannen allerminst. Sinds de uitreiking van de Tegel voor de Toekomst, die overigens naar een andere Challenge-winnaar JOB ging, is er dus al flink aan de weg getimmerd. Het vinden van een eigen programmeur was een belangrijke stap: “Het platform ontwikkelt zich continu. Terwijl je het maakt wil je alweer iets anders. Als alles via een extern bedrijf moet ben je de controle kwijt.”

Data in overvloed

De komende tijd wordt er geïnventariseerd waar de data ligt die het drietal wil meenemen. Overheidsinstanties zijn de voornaamste bron. Verder is er gesproken met het Centraal Bureau voor de Statistiek en liggen het Kadaster, commerciële bedrijven en ngo’s in de planning. Maar volgens Kamsma is de beschikbaarheid van data geen enkel punt. “Dat is er meer dan genoeg.”

Volg de ontwikkelingen van LocalFocus op het LocalFocus blog en bekijk de presentatie op YouTube. Geïnteresseerde testers kunnen mailen naar jelle [at] localfocus.nl.

The Challenge 2013

In september 2013 start een nieuwe ronde van The Challenge: Reinventing Journalism voor studenten en net-afgestudeerden. Meer informatie hierover volgt in juli 2013. Houd de site in de gaten of volg The Challenge op Facebook.

Reageer

Geef een reactie

*