Lokale media gaan strijd aan met Facebook en Google

Drie van de vier grote uitgevers van lokaal nieuws in het Verenigd Koninkrijk bundelen hun krachten en gaan gezamenlijk advertentieruimte aanbieden. Johnston Press, Newsquest en Local World geven diverse lokale kranten uit en hebben zo ook een groot aantal website met lokaal nieuws onder hun hoede. Door de advertentieruimtes op deze sites gebundeld aan te bieden gaan ze de strijd aan met grote online concurrenten.

Om te kunnen concurreren met de grote, vaak landelijke, spelers op het gebied van online advertenties, wordt de advertentieruimte van meer dan 800 lokale sites gebundeld aangeboden aan adverteerders. Het nieuwe advertentieplatform 1XL geeft adverteerders en inkopers toegang tot een zeer betrokken publiek dat goed is voor 50 miljoen unieke bezoekers per maand. Volgens Henry Faure Walker, algemeen directeur van Newsquest, wordt zo een online publiek gecreƫerd groter dan elke andere nieuwssite. Faure: "We zijn ervan overtuigd dat we een deel van de inkomsten bij grote spelers als Google en Facebook weg kunnen halen door het gecentraliseerd aanbieden van advertentieruimte."

Niet alleen bereik, maar ook kwaliteit

De kracht van het platform zit volgens Ashley Highfield, CEO van Johnston Press, niet alleen in het enorme bereik, maar ook in de kwaliteit van de platformen waar de advertenties getoond worden. De kwaliteit van de regionale online journalistiek is een stuk beter dan de platformen waar adverteerders momenteel hun geld uitgeven, vertelt hij.

Trinity Mirror doet als vierde grote regionale uitgever niet mee aan het initiatief. De uitgever trekt maandelijks 24 miljoen unieke bezoekers via haar regionale websites en zet verder in op de ‘One Trinity-strategie’, waarbij het de eigen nationale en regionale merken samen gaat brengen.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*