Meer dan helft bezoekers nieuwsite is mobiel

Het jaarlijkse State of the news media van Pew Research Center laat zien dat meer dan de helft van de bezoekers van Amerikaanse nieuwssites mobiel is. Toch blijven desktopbezoekers ook waardevol.

De belangrijkste trend die uit het onderzoek naar voren komt is de doorzettende groei van mobiel. Van de 50 meest populaire nieuwssites (VS), hebben er 39 meer bezoekers via mobiel dan via een desktopcomputer. In vier gevallen was er net zoveel verkeer via de vaste computer als via mobiel. Slechts zeven website ontving het merendeel van de bezoekers via een desktop computer.

[WPIMPINLINE:PJ_2015-04-29_SOTNM_overview_01.png|width=’417’|height=’234’|alt=’Mobile Drives Online Traffic’]

Dat er steeds minder desktopbezoekers zijn, wil niet zeggen dat ze minder waardevol zijn. Volgens het onderzoek blijven desktopbezoekers per bezoek minstens tien procent langer dan de zogenaamde ‘mobiele bezoekers’.

Print blijft grootste inkomstenbron advertenties

Als we kijken naar de specifieke online advertentie-inkomsten voor uitgevers is wederom een stijging te zien – van 3.4 in 2013 naar 3.5 miljard dollar in 2014, – maar blijven print advertenties veruit het meest winstgevend; 16.4 miljard dollar in 2014. De online inkomsten zijn echter nog steeds niet toereikend om de verliezen uit printadvertenties op te vangen, laat onderstaande figuur zien.

Online advertiemarkt gedomineerd door internetgiganten

De Amerikaanse advertentiemarkt wordt door vijf internetgiganten gedomineerd. Facebook, Google, Yahoo, AOL en Twitter zijn met 11,2 miljard dollar verantwoordelijk voor de helft van de omzet. Facebook gaat hierbij aan kop en is goed voor bijna een kwart (24%) van de online advertentie-opbrengsten. Daarmee stoot het Google van de troont , die in 2013 op een marktaandeel van 19 procent stond.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*