Missie geslaagd, nu verzakelijken

Op de Schrijftafel kunnen jonge journalisten hun werk onder de aandacht brengen. Het initiatief won ruim een jaar geleden The Challenge en groeit gestaag. Een verdienmodel is er niet, maar de zoektocht daarnaar wordt heropend. "We zitten weer in hetzelfde open proces als in het begin."

Door: Menno van den Bos

In april 2014 was de Schrijftafel – toen nog POST-IT – een van de drie winnaars van The Challenge. Oprichters Mirjam Remie, Anne-Martijn van der Kaaden en Nina Schuyffel kregen twintigduizend euro van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek voor het verwezenlijken van hun idee: een portfoliosite voor journalistiekstudenten.

Die missie is geslaagd, vertelt Remie. "De community groeit gestaag en de ervaringen zijn positief. Eind vorig jaar hadden we honderd leden, nu ongeveer tweehonderdvijftig. Behalve studenten zitten er ook beginnende freelancers tussen. Redacties weten ons ook steeds beter te vinden: zij zoeken bij ons freelancers of stagiair[e]s."

Elke gebruiker van de Schrijftafel heeft een eigen pagina waar hij of zij artikelen kan plaatsen, vaak studieopdrachten of verhalen voor kleine media. "Via ons krijgt dit werk een mooi podium en een groter bereik. We helpen ook mee met het verspreiden van stukken via Twitter en Facebook. Een paar gebruikers hebben via de Schrijftafel inmiddels gepubliceerd in serieuze media."

Hard werken en geen salaris

Projecten die subsidie van het Stimuleringsfonds krijgen moeten na een jaar een eindrapportage indienen. De Schrijftafel deed dat al na zes maanden, omdat het geld op was. Remie: "Het grootste deel ging naar de website en de marketingcampagne. We hebben daar zeker geen spijt van: we geloven nog steeds dat site en campagne essentieel waren voor het slagen van de Schrijftafel." Het betekende wel dat de drie oprichters zichzelf niet konden uitbetalen. "Dat vonden we niet erg. We zijn niet vies van hard werken en staken het geld liever in het project. Dankzij onze goede parttime banen bij NRC en de Volkskrant konden we ons dat veroorloven."

Hard werken was het inderdaad: winnaars van The Challenge worden behoorlijk in het diepe gegooid. "Het is vallen en opstaan, maar we sloegen ons er aardig doorheen. Als we ergens echt niet uitkwamen, vroegen we advies aan mensen uit ons netwerk. Bovendien kregen we een coach toegewezen: Kees van Mourik. Kees is ondernemer en bood veel inspiratie."

Een belangrijke steun was ook Studio Airport, het Utrechtse bedrijf dat de website maakte en de campagne uitrolde. "We konden veel met hen sparren. Ze voelden heel goed aan wat wij wilden en bedachten functionaliteit die daar op aansloot: dingen die wij zelf nooit hadden kunnen ontwikkelen."
Concrete struikelblokken waren er nauwelijks – of het moet de naamsverandering zijn. Het bleek dat het niet uitgesloten was dat de naam ‘POST-IT’ juridische problemen zou opleveren, waarop het platform werd omgedoopt tot de Schrijftafel.

Zoektocht naar verdienmodel

De Schrijftafel zocht vanaf het begin naar een verdienmodel. Remie, Van der Kaaden en Schuyffel tastten af of journalistiekopleidingen financiële steun wilden bieden – hun studenten zijn immers de doelgroep – maar dat ketste af. Remie: "De opleidingen zouden teveel inmenging krijgen. We zouden aan allerlei richtlijnen moeten voldoen, wat de oorspronkelijke opzet zou veranderen. En dat wilden we niet."

De zoektocht naar een verdienmodel is inmiddels heropend. Om een goede keuze te maken, zoekt de Schrijftafel nu een zakelijk talent. "Zelf zijn we echte journalisten, en geen zakelijke denkers. We zijn met een aantal kandidaten in gesprek om het team aan te vullen. Welk verdienmodel we gaan kiezen, hangt sterk af van de ideeën van de kandidaat die we kiezen."

Eén van de opties is om een offline tak op te zetten die bijvoorbeeld evenementen organiseert. Ook een vraag/aanbod-model is een mogelijkheid. Hoe de zoektocht ook afloopt: de Schrijftafel gaat door, verzekert Remie. "Ons ideaal was een platform dat jonge journalisten een steun in de rug geeft. Dat is gelukt en dat moet blijven bestaan."

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*