Mondiale data visueel publiceren

Datajournalistiek is groeiende in Nederland maar we kijken daarbij te weinig over de grens, meent Ellen de Lange van OneWorld. Met het project DataWorld wil ze cijfers van mondiale ontwikkelingen verzamelen en verwerken tot visuele dataverhalen. Van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek ontvangt uitgever NCDO 59.000 euro aan steun voor het plan.

Door: Moniek Verstegen

"Er spelen veel mondiale issues die je met visualisaties prachtig kunt laten zien", begint Ellen de Lange: "uiteenlopende geldstromen en de herkomst van grondstoffen bijvoorbeeld." De Lange is projectleider open data bij het magazine OneWorld, een uitgave van NCDO. Met het project DataWorld wil ze mondiale data verzamelen, ontsluiten en visueel publiceren. Voor het eigen platform, maar ook op maat voor andere media. Redacties komen volgens haar te weinig toe aan dataverhalen over het buitenland. Buitenlandjournalistiek is duur, en met de diensten van DataWorld denkt ze een goedkoper alternatief in handen te hebben.

Dat hiaat in de buitenlandjournalistiek vinden we minder in landen als de VS en Groot-Brittanniƫ, stelt De Lange. Als voorbeeld van mondiale datajournalistiek in de VS noemt ze ProPublica. Voor inspiratie kijkt ze geregeld naar The Guardian, waar wel verhalen worden gemaakt met visualisaties van mondiale data. Zo maakte de krant bijvoorbeeld een visualisatie waarin je kunt zien hoeveel geld migranten naar hun thuisland sturen.

De kop is eraf

OneWorld heeft zelf ook niet stilgezeten. Zo ontwikkelde het de DataAtlas, waarin mondiale cijfers over uiteenlopende thema’s terug te vinden zijn in kaarten. Waar worden de meeste mensen ingeĆ«nt tegen de mazelen? Hoe is dat veranderd door de jaren heen? En waar wordt de meeste landbouwgrond opgekocht? Derden kunnen de kaarten zelf embedden en hebben tevens toegang tot de ruwe data zodat ze er zelf mee aan de slag kunnen.

Custom made

Er lijkt een enorme berg aan data te zijn verwerkt in DataAtlas en toch valt er nog veel winst te behalen, volgens de projectleider. Zo moet er een link komen met de actualiteit. "Nu is de Atlas erg encyclopedisch. Hij wordt bijvoorbeeld veel gebruikt in het onderwijs." Daarnaast wil ze de visualisaties custom made gaan aanbieden. "Ze zien er nu allemaal hetzelfde uit, maar als je voor Trouw iets maakt willen ze dat in hun eigen look and feel."

Redacties van Trouw, Vrij Nederland en Radio Nederland Wereldomroep tonen zich enthousiast en gaan meedenken over de aanpak. In een dergelijke samenwerking schuilt deels het uiteindelijke verdienmodel van DataWorld. "Op den duur is het de bedoeling dat redacties voor onze diensten gaan betalen." Verder wil ze gaan experimenteren met onder meer advertenties bij kaarten, crowdfunding van afzonderlijke data-projecten en de verkoop van pakketten aan bloggers, bedrijven en instellingen. "Media hebben geen alleenrecht op het produceren en communiceren van verhalen meer."

Spannende nieuwe bron

DataWorld is vooral een technisch project, onderstreept De Lange. Er zal veel aandacht uitgaan naar het aantrekkelijk visualiseren van data, verhalend en al dan niet in de huisstijl van andere media. Een ander belangrijk aandachtspunt is het verzamelen en opschonen van de cijfers. Voor de DataAtlas werden veelal institutionele bronnen gebruikt, maar De Lange wil ook zelf cijfers gaan genereren. Dat wil ze bijvoorbeeld doen met behulp van sms-diensten.

"We vragen mensen in ontwikkelingslanden bijvoorbeeld of er voldoende klinieken in de buurt zijn. Dat gaat via een netwerk van kleine lokale initiatieven. Het is een heel spannende nieuwe bron. In Nederland wordt alles keurig netjes bijgehouden, maar dat is lang niet overal zo." Begin 2015 hoopt De Lange de eerste visualisaties te publiceren.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*