Native advertising heeft de toekomst

Tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres 2014 ging Juan Señor, directeur van de Innovation Media Consulting Group in Londen, in sneltreinvaart door zijn Innovations in Magazine Media 2014 World Report heen. De uitkomst: tablet magazines hebben de toekomst en native advertising is dé manier om het rendabel te maken.

Door: Pieter Rebel

Ondanks zijn grootse verwachtingen voor tablet uitgaven wordt er nog te weinig mee gedaan door zowel lezers als uitgevers. De oorzaak hiervan ligt bij uitgevers en adverteerders, stelt Señor. De grootste fout die je volgens hem kan maken is een pdf van je printuitgave als tabletversie aanbieden. Om de lezer een unieke en van print onderscheidende ervaring te bieden moet content aangepast worden aan het platform, een pdf is daarom note done. Uitgevers moeten hun content voor elk medium opnieuw vormgeven en dat geldt ook voor adverteerders. Op ‘ouderwetse’ banners klikt tegenwoordig niemand meer, native advertising heeft volgens hem de toekomst.

‘Advertenties moeten net zo goed zijn als redactionele content’

Bij native advertising gaan advertenties naadloos over in de redactionele content en krijgt de lezer niet het gevoel dat hem een commercieel product wordt opgedrongen. Om kwalitatieve native advertising te garanderen moet er intensief samengewerkt worden tussen uitgever en adverteerder. “Als je het aan alleen de adverteerders overlaat, krijg je suboptimale content. Je moet ze er dus bij helpen, want de advertenties moeten net zo goed zijn als de redactionele content.”

Always-on media

“Bij digitaal publiceren heb je geen dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse uitgaven. Het is always-on media. Je publiceert elke dag, elk uur, continue.” Als uitgever moet je opnieuw uit gaan vinden en ontdekken hoe je content bundelt, verspreidt en doseert. Maar dat betekent niet dat er zonder na te denken zoveel mogelijk content het web op geslingerd moet worden. Lezers hebben op verschillende momenten van de dag, behoefte aan verschillende contentvormen. ’s Ochtends korte en scherpe updates en ’s avonds de diepte in met langere verhalen. In dat nieuwe proces moet de weg van idee tot eindproduct volgens Señor niet via verschillende lagen binnen een organisatie lopen, maar maakt één redacteur één compleet verhaal, met zowel tekst als beeld. Dat maakt het proces efficiënter en zal niet ten koste gaan van de kwaliteit, verwacht hij.

Is je content geld waard?

Ook al zien we in Nederland een opkomst van verkoop van losse artikelen via platformen als Blendle en Myjour, volgens Señor is dat voor uitgevers niet de toekomst. Om je als uitgever zeker te stellen van goede verkoopcijfers moet je abonnementen verkopen en mensen aan je merk binden. Dat kan je een abonnement noemen, maar ook een membership. “Mensen willen ergens bij horen en daarvoor is een membership experience een uitgelezen kans.” Hoe je het precies noemt maakt volgens Señor niet zo gek veel uit, maar de term paywall is in ieder geval geen optie meer, dat klinkt veel te negatief.

Toch vragen veel uitgevers zich nog af of ze überhaupt wel geld moeten vragen voor hun content. Señor is er duidelijk in: “Gratis is heel duur, er moet betaald worden voor de content die je maakt. Als uitgever moet je je afvragen of je iets hebt dat het waard is om geld voor te vragen. Een mooie aanleiding om daar eens goed over na te denken.”

Werk samen, anders doet Google het

Advertenties moeten passen bij de lezer en bij de content. Nog vaak genoeg ziet Señor online advertenties voorbijkomen van producten die overduidelijk uit een overvoorraad komen en gedumpt worden. Veel effect zullen de advertenties niet hebben, stelt hij. “De producten waarvoor wordt geadverteerd moeten aansluiten op de content en de lezers. Een goede samenwerking tussen uitgevers en adverteerders is daarbij van groot belang.” Om tot die samenwerking te komen zouden de betrokken partijen samen een advertentienetwerk op moeten zetten waarbij vraag en aanbod in kaart worden gebrachten en advertenties automatisch verkocht. Dat is moeilijk, erkent Señor, maar wel noodzakelijk want anders pakt Google die markt vroeg of laat af.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*