NDC: We zijn te laat in beweging gekomen

Met de recente overname van het Friesch Dagblad heeft NDC mediagroep feitelijk alle grote krantentitels in de noordelijke provincies in handen. Enkele maanden geleden kreeg de uitgever ook een nieuwe topman: Geert-Jan van der Snoek. Persinnovatie.nl sprak met hem over reorganisaties, vernieuwing en de toekomst. "Eigenlijk zijn we te laat in beweging gekomen, dus ik heb geen idee of het saneren nu klaar is."

Door: Sean van der Steen

Geert-Jan van der Snoek begon in mei als directeur bij NDC mediagroep en mocht direct de derde afslanking in drie jaar tijd meemaken. Het bedrijf ging van 750 fte naar 500 fte. Een forse aderlating, maar onontkoombaar en noodzakelijk volgens Van der Snoek.

"Wat wij doen hebben anderen ook eerder gedaan zoals De Persgroep en het Financieel Dagblad: transparant en eerlijk zijn, en op het moment dat je ingrijpt, niet half ingrijpen. Dat is heel vervelend voor degenen die het betreft, maar het was onontkoombaar en noodzakelijk voor een duurzame toekomst van ons bedrijf. Bij een sterk veranderende consumentenmarkt, achterblijvende advertentie-inkomsten en een te grote organisatie is het helaas ook een zaak van achterstallig onderhoud", aldus de topman.

Achterstallig onderhoud

Dat achterstallig onderhoud kwam onder meer door de financiële situatie waar NDC|VBK in was beland, vertelt Van der Snoek. Binnen de organisatie, waar ook ThiemeMeulenhoff en VBK onder vallen, was NDC mediagroep het bedrijf dat ‘goed draaide’ in de jaren voor 2008. "NDC mediagroep is gebruikt om allerlei schuldposities te vereffenen", stelt Van der Snoek.

Bij de reorganisaties die hierop volgden zijn volgens Van der Snoek te weinig fundamentele keuzes gemaakt en procesaanpassingen gedaan. Daarnaast is er de laatste jaren niet geïnvesteerd in nieuwe technologie. Deze situatie, gecombineerd met de staat van de dagbladsector, zorgde voor een pijnlijke cocktail die de noodzaak tot sanering met zich meebracht. "We moesten stevig veranderen van strategie, te beginnen met een forse reductie van de vaste kosten. Hierbij werden de kosten en uitgaven meer met elkaar in balans gebracht." Volgens Van der Snoek heeft de personeelsreductie die in juli is uitgevoerd geen merkbaar effect gehad op de kwaliteit van de krant.

Eén redactionele organisatie

Komende tijd bouwt NDC aan een nieuwe koers, zegt hij, met investeringen in technologie, zoals een nieuw redactiesysteem, nieuwe apps voor de titels, een nieuw advertentiesysteem en ontwikkeltrajecten voor de medewerkers. Daarnaast gaat NDC naar één redactionele organisatie. "Daardoor voorkomen we dubbelingen aan de contentkant. De titels moeten nadrukkelijk regionaal nieuws brengen. Daarna komt nationaal en dan internationaal. Dit gebeurt al gedeeltelijk, maar het kan beter."

Momenteel hebben de titels van NDC de vrijheid om gebruik te maken van elkaars content, maar die vrijheid gaat er vanaf: er zullen geen verschillende NDC-journalisten gaan naar een gebeurtenis in het noorden van het land. Van der Snoek: "We gaan dan ook niet met drie verslaggevers naar een wedstrijd van FC Groningen of SC Cambuur, tenzij het Groningen versus Cambuur is. Want dan worden het twee totaal verschillende artikelen: de één zal een artikel zijn over winst en de ander over verlies. Dat kan je niet door een persoon laten schrijven. Maar Ajax-Groningen, daar hoeven geen drie journalisten naartoe."

‘We zijn te laat in beweging gekomen’

Werken als één redactionele organisatie is volgens Van der Snoek een voorbeeld van innovatie bij NDC. Van der Snoek vertelt dat er een algemene hoofdredacteur komt die boven de hoofdredacteuren van de afzonderlijke titels staat. Het is nog niet bekend wie dat gaat worden. Ook durft Van der Snoek niet te zeggen of de redacties op één gezamenlijke plek worden gehuisvest. ‘We moeten eerst enige tijd met dit model werken, daaruit zal blijken hoe we met de locaties omgaan."

Maar kan NDC zo verder, of moeten er nog meer mensen weg? Van der Snoek: "Eigenlijk zijn we te laat in beweging gekomen, dus ik heb geen idee of het saneren nu klaar is. Maar rücksichtslos saneren zoals eerder gedaan is, zie ik niet snel meer gebeuren. Als organisatie moeten we er natuurlijk voor zorgen dat de consument onze producten blijft afnemen. Daarbij moet je rendabel zijn en duurzaam werkgelegenheid kunnen bieden. Veranderingen zijn – en blijven – daarbij een fundamenteel onderdeel van het proces. Er zal altijd behoefte blijven bestaan aan relevant nieuws, maar we moeten ons wel bevinden op alle kanalen waar de consument zich bevindt."

Update

Inmiddels is bekend wie de algemene hoofdredacteur wordt van NDC mediagroep. Evert van Dijk, eerder adjunct-hoofdredacteur bij het Dagblad van het Noorden, gaat deze taak op zich nemen. De huidige hoofdredacteuren van de verschillende titels blijven aan als ‘titelhoofdredacteuren’. Lees ook een interview met Evert van Dijk op De Nieuwe Reporter.

Reageer

Geef een reactie

*