Nederlandse media werken hard aan apps voor wearables

Na de Google Glass, de Oculus Rift en een aantal Android smartwatches is er sinds vorige week de Apple Watch. Wat doen de Nederlandse media eigenlijk met wearables, en zien ze er toekomst in? Persinnovatie.nl maakte een rondje langs NRC, de Volkskrant, Nu.nl, De Telegraaf en de NOS.

Door: Dorien Vrieling

NRC: alert op trends, maar nu nog niets ontwikkelen

Ward Wijndelts, business development manager bij NRC, houdt de ontwikkelingen op het gebied van wearables scherp in de gaten. Zo is hij enthousiast over de app FastFT van de Financial Times. "Swipen op zo’n watch voelt klunzig, maar met Spritz, de technologie die zij gebruiken, kun je er prima op lezen." Ook de mogelijkheden die er worden ontwikkeld voor de Google Glass spreken hem aan. "Maar zulke technologie is in het Nederlands nog lang niet zo ver ontwikkeld als in de Engelse taal."

Wijndelts vindt dat NRC iets moet kunnen toevoegen op nieuwe platformen. "We willen de lezer relevante, gepersonaliseerde content bieden. Dus niet: hier is de krant, take it or leave it. We willen meer bieden van de onderwerpen die de lezer boeien, en diens locatie gebruiken om te bepalen wat relevant voor hem is."

Hij ziet nu nog geen reden om apps te gaan ontwikkelen voor wearables. "Als we kijken naar gebruikersgedrag zien we enorme schommelingen. NRC is een klein mediabedrijf, dus moeten we selectief zijn in wat we willen ontwikkelen. Het aandeel van wearable-gebruikers onder onze lezers is nog miniem, dus nu heeft het voor ons geen prioriteit. Maar dat kan morgen anders zijn."

Volkskrant: op elk platform mits je iets te bieden hebt

De Volkskrant is die oriënterende fase voorbij. De komende weken gaan programmeurs en creatieven om de tafel om prototypes voor wearable-apps op te zetten. Laurens Verhagen, chef digitaal bij de Volkskrant: "We gaan van alles proberen en dan kijken wat werkt en wat niet. Vooral met de locatiebepaling door de telefoon is van alles mogelijk, je kunt berichten gaan toespitsen op waar de gebruiker zich bevindt. Filmrecensies sturen naar iemand die in de buurt van de bioscoop is, bijvoorbeeld. We gaan niet simpelweg onze bestaande apps omzetten voor wearables. Onze ambitie is om op elk platform aanwezig te zijn, maar we willen wel iets nieuws en relevants bieden."

De groep gebruikers van wearables is nog klein, beseft Verhagen, maar groeit snel. "Over een jaar zijn smartwatches waarschijnlijk al heel gewoon. Vooral de Android horloges zijn, door hun betaalbaarheid, heel laagdrempelig." Verhagen en zijn team gaan er vanuit dat wearables groot worden. "Is dat niet zo, nou, dan hebben we weer wat geleerd. Misschien gaan we een paar keer goed op onze bek. Dat zou zomaar kunnen. Toen ik bij nu.nl begon over nieuws op de iPhone werd ik door mensen van buiten ook meewarig aangekeken, nu is het niet meer weg te denken. Misschien gaat het met wearables ook zo."

NU.nl: continu experimenteren om de rest voor te zijn

NU.nl was in januari de eerste met een Google Glass-app, en kwam ook als eerste met apps voor de Sony en Pebble smartwatches. "We zijn het aan onze stand verplicht om steeds de eerste te zijn," zegt Brechtje de Leij, head of brand bij NU.nl. "Innovatie zit in het digitale DNA van NU.nl. Daarom experimenteren we veel. Als een nieuw apparaat plotseling een vlucht neemt, dan hebben wij een voorsprong."

Bij de eerste experimenten met de Google Glass bleek de bril niet zomaar een nieuw scherm te zijn. "Hij is geschikt voor contextgedreven informatie. De bril leent zich er niet voor om er nieuwsupdates naar te sturen, zoals The New York Times doet met haar app." Met de Google Glass-app van NU.nl kunnen lezers foto’s insturen bij het binnenlandnieuws. "De bril biedt een uniek cameraperspectief, het is als in de film Being John Malkovich: je kijkt met iemand anders’ ogen."

Over smartwatches is De Leij sceptisch. "Het zijn eigenlijk dumbwatches, ze kunnen helemaal niet zo veel. Je kunt pushberichten versturen naar een smartwatch, maar om ze te lezen ga je toch je telefoon gebruiken." De Apple Watch viel haar tegen. "Ik had gehoopt dat die een game changer zou zijn, maar hij kan niet veel nieuws. Dus wat straks de iPhone van de wearables wordt, ik weet het niet."

De Telegraaf: er vroeg bij voor als wearables aanslaan

Net als Nu.nl en de Volkskrant heeft De Telegraaf de ambitie aanwezig te zijn op alle schermen. "We willen er vroeg bij zijn," zegt Patrick Loppé, manager mobiles & wearables bij De Telegraaf, "om er van te leren en om er op tijd klaar voor te zijn als de echte groei doorzet." Daarom is het huidige aantal gebruikers voor hem niet relevant.

De Telegraaf heeft al een smartwatch-nieuwsapp voor Samsung Galaxy Gear. "Het is voor ons een eerste oefening met de uitdagingen van wearables. We gaan de app uitbreiden met alerts, koppelingen met de smartphone en mogelijkheden tot personalisatie."

De toegevoegde waarde van wearables zit volgens Loppé vooral in dat laatste. "We kunnen er relevante alerts naar versturen, die verder gaan dan de algemene breaking news alerts. Zo kun je als belegger bijvoorbeeld een alert ontvangen als onze financiële redactie schrijft over één van jouw favoriete beursfondsen. Vanuit dat alert kun je vervolgens kiezen om het artikel direct te lezen op je smartwatch of te openen op smartphone. Of je kiest ervoor om het artikel op te slaan om later te lezen op een platform naar keuze."

Op dit moment worden er apps ontwikkeld voor Android Wear en Apple Watch. "Voor die platformen kijken we ook naar cards en glances voor de smartwatch om specifieke content op te tonen. Je kunt bijvoorbeeld kaartjes instellen met het weer, een beurskoers, de files op de dagelijkse route, etcetera."

NOS: bijna een app klaar voor Android smartwatches

De NOS ontwierp een app voor Google Glass en zette op Prinsjesdag de Oculus Rift in voor de videoregistratie van de Troonrede. Binnen enkele weken verschijnt een NOS-app voor Android smartwatches, waarmee gebruikers door de belangrijkste headlines kunnen swipen. Met een ‘snellezer’ kunnen ze bijbehorende artikelen lezen, waarbij de woorden woord voor woord op het scherm verschijnen.

"Het is echt een experiment," zegt Lara Ankersmit, hoofd digitale media bij de NOS. "We ontwikkelen publieksapps, waarbij bereik een belangrijke rol speelt, maar daarnaast doen we proeven zoals deze. We hopen er van te leren. Hoe maak je nieuws op nieuwe, kleine schermen visueel, wat vinden mensen ervan? Ik heb geen idee of wearables een groot succes worden. Mijn insteek is praktisch: welke apparaten worden er ontwikkeld en wat kan de NOS ermee? We maken natuurlijk wel een inschatting van wat aanslaat. De kans is groter dat smartwatches populair worden dan de Google Glass, alleen al vanwege het prijsverschil. Maar succes hangt van allerlei zaken af. Mensen zijn eerder geneigd een nieuw product te kopen als er leuke apps voor zijn. Wij denken er nu een gemaakt te hebben voor de Android watch."

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*