Nederlandse snowfall-aanjagers op koers

21000600421.png

Scroll for All gaat voortaan door het leven als Scrollytelling en de bijbehorende applicatie Storyboard is niet meer. Grote veranderingen bij het team achter de Nederlandse ‘Snowfall-aanjagers’, maar ze liggen wel degelijk op koers.

Door: Sean van der Steen

Het project Scrollytelling wil dat Nederland aansluiting vindt bij de top van online storytelling: multimediale scroll-verhalen zoals we die kennen van The New York Times (Snow Fall) en The Guardian (Firestorm). Het plan ontstond bij de productie van ‘De chocolade raakt op‘, een Nederlandse ‘Snow Fall’ van de Volkskrant. Inge Beekmans, teamlid van Scrollytelling: “We wilden voortbouwen op de tool die we daarvoor hadden ontwikkeld. We wilden allerlei nieuwe functionaliteiten inbouwen, maar een aantal onafhankelijke developers vertelden ons dat dat niet mogelijk was binnen het bestaande systeem.”

Beekmans en haar kompaan Martijn van Tol gingen daarom op zoek naar alternatieven, en vonden die in de vorm van open source code. Het team klopte aan bij Ruby-developer Joost Baaij, die ze betrokken bij het project door hem mede-eigenaar te maken. Beekmans: “Net als Martijn en ik steekt hij nu een deel van zijn eigen tijd in het project, waardoor we binnen het budget blijven.”

Open source

“In feite gaat de nieuwe tool om een soort webbased applicatie waar plug-ins aan worden gehangen”, vervolgt Beekmans. “In de basis heeft het bijvoorbeeld elastic scroll en fades. Wij voegen de overlappende audio tracks zelf in de vorm van een plug-in toe. Dankzij deze manier van werken kunnen we het systeem makkelijk uitbreiden in de toekomst.” De plug-ins zijn deels opgebouwd uit open source code, zodat het team niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.

Het project heeft hierdoor wat vertraging opgelopen, maar dat wordt nu ingehaald. Binnen twee weken moet er een bèta online staan, de precieze lanceerdatum is nog niet bekend. Beekmans: “Het leuke is dat terwijl je bezig bent, de ontwikkelingen overal gewoon doorgaan. We zien functies in producties verschijnen waarvan we denken: dat willen wij ook! Bijvoorbeeld een horizontale scroll. Ook zien we dat audio in dit soort producties altijd een heel belangrijke rol speelt. Daarom zetten we op dit moment erg in op audio.”

Makersavonden

De tool is echter maar één poot van het project Scrollytelling. Beekmans, Van Tol en Baaij willen ‘scrollytelling’ in Nederland aanjagen door een community op te zetten en makersavonden te organiseren. “We willen in september de eerste avond organiseren”, vertelt Beekmans. “Omdat er in Nederland niet veel online storytellers zijn die zich met dit type productie bezighouden, is het leuk om met gelijkgestemden samen te komen en van elkaar te leren.”

Afnemers zijn er al wel, vertelt Beekmans. De Volkskrant, backer van het eerste uur, mag de tool in ieder geval gaan gebruiken. Beekmans: “De tool gaat ook gebruikt worden door Zuyd Hogeschool, dat staat nu al vast. Daar zijn we blij mee, want als we derde- en vierdejaars studenten kennis laten maken met Scrollytelling, komt de tool en hun ervaring met online storytelling snel op redacties terecht.”

Verdienmodel

Bij de start van het project bleek al dat het verdienmodel niet erg hoog op de prioriteitenlijst staat. Dat is niet veranderd, vertelt Beekmans. “Het gaat ons niet om het geld. Het gaat erom dat de tool er komt en dat mensen verhalen gaan maken. Het laten draaien van de tool kost niet veel.” Beekmans geeft toe dat het blijven doorontwikkelen van de tool wel wat kost. “De ontwikkelingen gaan dan wel snel, maar dan hebben we het vaak over nieuwe functies bij speciaal ontwikkelde producties. Bij producties die voortkomen uit tools zoals Scrollytelling, gaan de ontwikkelingen niet zo snel. Dat betekent overigens niet dat wij niet willen doorontwikkelen.”

De concurrentie is echter sterk, zoals Creatavist, waar een abonnement nog geen 10 euro per maand kost. Beekmans meent dat Scrollytelling toegevoegde waarde heeft: “Wij bieden een totaalproduct aan. Iedereen kan binnen een dag met Creatavist iets in elkaar zetten, maar dan leer je nog niet hoe een goede productie in elkaar zit. Het is niet één of ander fabriekje waar je foto’s, tekst en een filmpje in mikt en waar een productie uit komt rollen. Wij geven je het fabriekje én de kennis om een goede productie in elkaar te zetten, door makersavonden, trainingen en een website met blogs.”

Lees ook

Deel dit artikel:

Reageer