Newpaper: Productiehuis voor journalistiek talent

Wat gaan de winnaars van The Challenge doen met hun 20.000 euro? Newpaper wil met een innovatief productiehuis journalistiek talent ervaring op laten doen en tegelijkertijd vernieuwende achtergrondjournalistiek brengen.

Door: Casper Wolfert

JOB, LocalFocus en Newpaper wonnen met The Challenge 20.000 euro om hun journalistieke startup op te zetten. Daarnaast zijn de genomineerd voor de Toekomstprijs, onderdeel van De Tegels. Wat gaan ze met het geld doen en wat willen ze de komende tijd bereiken? In de aanloop naar de uitreiking van de Toekomstprijs op 21 maart interviewt persinnovatie.nl de jonge ondernemers. Vandaag: Newpaper. Maarten van Dun, Carlijn Teeven en Coen van de Ven willen met Newpaper een schakel vormen tussen opleidingen en media door journalistieke talenten vernieuwende achtergrondjournalistiek te laten maken. Coen licht hun ideeën toe.

Kan je kort uitleggen wat jullie met Newpaper willen gaan doen?

“De bestaande media die achtergrondjournalistiek bieden, zoals de Groene Amsterdammer, zijn wel aanwezig op het internet, maar ze zijn niet geoptimaliseerd voor het medium. Niemand leest een artikel van drieduizend woorden online. Je moet veel meer de kansen van het internet benutten in je producties. Bijvoorbeeld meer interactie en meer beeld, The Guardian en Reuters zetten dat soort stappen al maar in Nederland zie je dit nog nergens. Oude media hebben geen geld om daar in te investeren en geven de prioriteit aan het redden van de bestaande redactie. Wij willen met Newpaper de echte talenten van verschillende opleidingen bij elkaar zetten in een eigen redactie. Dat zijn studenten van opleidingen journalistiek, maar bijvoorbeeld ook van multimediadesign.”

“Met zo’n groep kan je wel de achtergrondjournalistiek maken die aansluit bij wat jongeren willen en die past bij het media-gebruik op internet. Dat is volgens mij de heilige graal waarmee je doelgroepen kan aanspreken die nu de krant links laten liggen. Wij bieden op deze manier een excellentieprogramma voor opleidingen, geven talent een kans om ervaring op te doen en kunnen de vernieuwende producties verkopen aan bestaande media, waardoor zij goedkoop innoveren.”

Jullie hebben zojuist ?20.000 subsidie gewonnen. Wat is de volgende stap?

“De eerste stip op de horizon is natuurlijk de uitreiking van de Tegel op 21 maart. We zijn op dit moment hard aan het werk om onze presentatie voor die avond voor te bereiden. Maar verder voelt het nog heel gek want ik heb nooit eerder 20.000 euro mogen uitgeven. Op de avond zelf waren we ook vooral blij dat we de winnaars waren van The Challenge, dat mensen ons idee goed vonden. Van het bedrag zelf kan ik nog niet zo’n goede voorstelling maken, maar we hebben een duidelijke begroting over waar het geld naar toegaat.”

“De volgende stap is het ontwikkelen van een huisstijl, het vinden van een mediapartner en het opzetten van een redactieruimte waar studenten kunnen werken. Die 20.000 euro kunnen we daar goed voor gebruiken, maar het is ook zeker ons doel om hier geld mee te gaan verdienen, zowel met de samenwerking met opleidingen als met de verkoop van producties.”

Diagram Newpaper

Diagram Newpaper

Wanneer starten jullie?

“We maken alle drie ons huidige studiejaar af maar we willen in september helemaal klaar zijn om te starten met Newpaper. We moeten dan dus een ruimte hebben, een mediapartner en een talentenpoule. Er moet in de zomer dus heel veel georganiseerd worden. Carlijn is dan afgestudeerd, Maarten en ik leggen een jaar lang onze studie stil om al onze tijd hierin te kunnen steken.”

Wat wordt jullie grootste uitdaging?

“Als we straks eenmaal draaien denk ik dat vooral het grote verloop een uitdaging zal worden. Je hebt veel studenten die minors volgen, een tijd naar het buitenland gaan of straks wegstromen naar onze mediapartners. Dat is positief, want we willen een springplank vormen voor studenten. Maar tegelijkertijd wil je een goede, hechte redactie hebben. Dat vereist een goede organisatie.”

Wat heb je geleerd van The Challenge?

“Dat het slecht gaat met kranten, daar worden we vanaf de start van de opleiding al mee doodgegooid dus dat hoef je mij niet meer te vertellen. Maar dingen zoals het nadenken over je business model waren helemaal nieuw voor mij. Ik heb nu echt het gevoel dat ik ondernemer aan het worden ben. Als we de finale niet hadden gewonnen, waren we óók doorgegaan met ons concept. Maar als we nooit aan The Challenge en de masterclasses hadden deelgenomen denk ik niet dat we dit plan hadden doorgezet.”

Waar wil je zijn over een half jaar?

“Dat is september, het begin van het nieuwe schooljaar. Dan willen we helemaal klaar zitten om te kunnen starten met een groep studenten en een mediapartner. Waarschijnlijk zijn we dan bezig met de eerste vergaderingen over wat voor producties we gaan maken. Of dat haalbaar is? Absoluut. Maar je mag me over een half jaar bellen om het te checken.”

Lees meer:

Kijk voor meer informatie over Newpaper op hun projectpagina.
– Lees ook de interviews met de andere winnaars van The Challenge: JOB en LocalFocus
Meer informatie over het bijwonen van de presentaties en de uitreiking van de Toekomstprijs op 21 maart vind je hier
Lees het live-verslag van de finale-avond van The Challenge terug

Reageer

Geef een reactie

*