NewPaper zet vol in op ´verrijkte journalistiek´

NewPaper, een van de drie winnende projecten van The Challenge, is officieel gestart. De website van het jonge bedrijf staat sinds vorige week online en is de eerste twee uur al duizend keer bekeken. Ook op Twitter bleef de lancering niet onopgemerkt. Binnen enkele tweets werd een ontmoeting beklonken met Marcel Gelauff, hoofdredacteur NOS Nieuws.

Door: Moniek Verstegen

Het jonge mediabedrijf NewPaper richt zich volledig op de ontwikkeling van rich journalism. Volgens de initiatiefnemers is dit namelijk dé volgende stap op het gebied van online storytelling. Het zijn producties waar ‘foto, video, audio, tekst, infographics en interactieve elementen samenkomen tot schitterende interactieve producties’. Op de website wordt het inmiddels zeer bekende Firestorm van The Guardian als voorbeeld genoemd.

Nieuw technisch opperhoofd

NewPaper heeft een eigen redactie waarmee de initiatiefnemers de verrijkte journalistiek produceren. Dat proces willen zij gaandeweg in kaart brengen zodat anderen ervan kunnen leren, vertelt mede-oprichter Maarten van Dun. “Wie of wat heb je nou eigenlijk nodig en hoe pak je het aan?” Daarnaast ontwikkelt NewPaper tools waarmee straks iedere journalist deze innovatieve manier van journalistiek kan gebruiken.

Niet onbelangrijk is dan ook het nieuws dat het oorspronkelijke team achter NewPaper, bestaande uit journalisten Maarten van Dun en Coen van de Ven], is verrijkt met programmeur Charif Mews. Mews wordt ‘opperhoofd techniek’ en mede-eigenaar van NewPaper. Het drietal heeft inmiddels zijn intrek genomen bij Het Nieuwsatelier, een centrum voor journalistieke startups in Amsterdam, waar ook initiatieven als Follow the Money en LocalFocus huisvesten.

Vijftien studenten en starters

De redactie is deze zomer samengesteld en bestaat uit vijftien studenten en starters met achtergronden in de journalistiek, design, film en fotografie. Van Dun en collegae selecteerden kandidaten op hun hang naar andere manieren van verhalen vertellen. “Mensen die niet fatalistisch denken over journalistiek, maar die juist zeiden: we kunnen het ook zó aanpakken.” De redactie zal ook gaan meedenken over producties bij andere media. “Als een soort denktank.”

Mews neemt vooralsnog al het programmeerwerk voor zijn rekening. Volgens Van Dun blijft op deze manier de technische kant niet onderbelicht. “Maar het aandeel van technici mag wel wat groter worden.” De samenstelling van de groep is volgens de ondernemende journalist ‘voortdurend in beweging’.

Publiceren via bestaande kanalen

Hoewel de website pas vorige week is gelanceerd, is de redactie al een tijdje bezig. Eén keer in de week komen de leden een paar uur bij elkaar en wordt er (ook individueel) gewerkt aan een eigen producties. Die bestaan, zoals verwacht, niet alleen uit tekst, maar ook uit beeld, geluid of animaties. “Bij elk element van het verhaal kijken we of de lezer het wil zien, horen, voelen of misschien wel zélf wil doen”, legt Van Dun uit.

“Bij elk element van het verhaal kijken we of de lezer het wil zien, horen, voelen of misschien wel zélf wil doen.” Tweet dit

De producties verschijnen niet op de eigen website. NewPaper publiceert alleen verhalen via al bestaande kanalen. Van Dun: “Het is nooit ons doel geweest om een eigen kanaal te worden. Daar zijn er al zoveel van en die hebben allemaal een veel groter bereik. Wij willen juist de interactie met het publiek opzoeken, en dan heb je er niks aan als bij wijze van spreken alleen je moeder de publicatie te zien krijgt.”

Afspraak met hoofdredacteur NOS Nieuws

De samenwerking met mediapartners is voor NewPaper van essentieel belang. Het bedrijf is wat betreft inkomsten volledig afhankelijk van de verkoop van producties en tools. Volgens Van Dun tonen organisaties zich geïnteresseerd. “Er wordt gewerkt aan een productie voor een mediaorganisatie en er ligt een samenwerking in het verschiet met een multimediaal platform voor onderzoeksjournalistiek.” De namen wil hij liever nog niet noemen.

De interesse van hoofdredacteur van NOS Nieuws Marcel Gelauff heeft NewPaper sowieso. Via deze tweets toont hij belangstelling voor het bedrijf en stelt voor elkaar eens te ontmoeten. “Er is nog niks concreets afgesproken,” stelt Van Dun enthousiast, “maar ik verwacht dat we binnen ‘zeer afzienbare tijd’ rond de tafel gaan zitten en gaan bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.”

Reageer

Geef een reactie

*