‘Niche-tv is de toekomst’

Volgens projectleider Erwin Blom wordt het een template voor de tv van de toekomst: The Innovation Station. Een internationaal, digitaal televisiekanaal dat bericht over innovatie op diverse gebieden. De initiatiefnemers ontvingen tijdens de zesde ronde van de innovatiesubsidieregeling 69.000 euro van het Stimuleringsfonds voor de Pers om hun plannen verder te ontwikkelen.

Door: Moniek Verstegen

Zoals de naam al doet vermoeden gaat The Innovation Station over innovatie. Op twee manieren eigenlijk: de initiatiefnemers willen televisiekijken innoveren én uitzendingen maken over innovaties. Elke dag zal in het teken staan van een ander onderwerp. Zo zou het kunnen dat er op maandag innovaties in het onderwijs besproken worden, op dinsdag de gezondheidszorg en op woensdag de journalistiek.

Template voor de toekomst

Erwin Blom staat aan het roer. Hij was ooit hoofd Digitaal van de VPRO en daarmee verantwoordelijk voor onder meer 3VOOR12 en Holland Doc. In 2011 richtte hij Fast Moving Targets op. Een website met informatie over vernieuwingen binnen de media, techniek en communicatie. Hier werd het idee voor The Innovation Station geboren. Blom: "We maakten een serie over de toekomst van televisie en interviewden veertien experts. Daar kwamen een aantal adviezen uit naar voren."

Deze adviezen vormen de basis voor zijn nieuwe project The Innovation Station, dat uiteindelijk een template moet worden voor andere niche videokanalen. Anders dan Fast Moving Targets zelf is The Innovation Station internationaal georiënteerd, betrekt het andere partijen bij de productie van inhoud en gaat het wat betreft innovatie over veel meer dan alleen media, techniek en communicatie, aldus Blom.

Ruimte voor niches

Als we de serie op Fast Moving Targets – waarop The Innovation Station is gebaseerd – moeten geloven, is de toekomst voor tv dus niche-gericht, internationaal en met een betrokken publiek. Dat heeft volgens Blom alles te maken met de vele mogelijkheden van digitalisering: "Produceren is goedkoper geworden en daarmee is het nu mogelijk om in te zoomen op onderwerpen of doelgroepen." Mainstreamkanalen zijn dus geen vereisten meer om toch genoeg mensen te bereiken, meent hij.

Voorwaarde is overigens wel dat je een internationaal publiek aanspreekt: "Alleen dan bereik je genoeg geïnteresseerden wanneer je met sterk afgebakende onderwerpen gaat werken. Bovendien zijn onderwerpen op het gebied van innovatie vaak ook afkomstig uit het buitenland." Alle publicaties op The Innovation Station zullen Engels gesproken of ondertiteld zijn. Het project ging op 1 januari 2014 van start. De doelstelling is om binnen zes maanden een proof of concept te hebben. Geld gaat te zijner tijd verdiend worden met abonnementsgelden, maar ook middels gesponsorde streams.

Publiek als redactie

The Innovation Station krijgt een eigen redactie die video gaat produceren. Dat zal niet meteen bergen met inhoud opleveren aangezien er in de startfase geld wordt uitgetrokken voor slechts één redactiemedewerker en één videomedewerker. Toch kunnen we volgens Blom wel het een en ander verwachten: "We hebben een groot netwerk en ook ons publiek wordt een verlengstuk van de redactie." Hij verwacht dat zij gaan helpen bij het aanleveren van content.

"Middels een app stellen we vragen of geven we opdrachten. Bijdragen uit de hele wereld komen in de app bij elkaar. Een selectie daarvan wordt in de uitzending opgenomen. Als het thema the future of work is, vragen we mensen hun werkplek te filmen en over hun belangrijkste werk-les te vertellen." De techniek voor de app wordt geleverd door het bedrijf Incrowd, in ruil voor zichtbaarheid van hun diensten.

Content curator

Veel van de content die te zien zal zijn op het digitale kanaal wordt of werd echter door andere organisaties gemaakt. In die zin is The Innovation Station meer een content curator. Het publiek speelt ook hierbij een grote rol: "Als er een dag is over innovatieve media gaat het publiek helpen zoeken, vinden, kijken en voorselecteren van programma’s die op die dag niet mogen ontbreken. Het beste en mooiste daaruit haalt de zender."

Maar Blom is ook met websites en omroepen in gesprek om materiaal over te kunnen nemen: "Er zijn zoveel websites met bruikbaar videomateriaal, maar het staat allemaal onoverzichtelijk verspreid over het internet. Wij willen een videodatabase inrichten waar we per uitzending uit kunnen putten." Met welke partijen hij precies praat wil hij nu nog niet zeggen.

Reageer

Geef een reactie

*