Niet klakkeloos doen wat de gebruiker vraagt

RTL en TNO ontwikkelden News Genius, het prototype van een app die een gepersonaliseerde nieuwsuitzending maakt. Uit gebruikerstests bleek dat nieuwsconsumenten heel verschillende behoeften hebben. Voorlopig blijft de app steken in de demofase.

Door: Dorien Vrieling

Bij tekst was het al best gebruikelijk, maar op het gebied van video werd aanbevelingstechnologie nog nauwelijks ingezet. Terwijl het toch mogelijk moest zijn: een app bouwen die zijn gebruiker zo goed leert kennen dat die precies weet welke filmpjes hij wil zien. TNO en RTL namen de proef op de som en maakten op basis van aanbevelingstechnologie een app die een gepersonaliseerde nieuwsuitzending maakt. Het Stimuleringsfonds subsidieerde het project met 55.000 euro.

Voor ze de app gingen maken spraken de initiatiefnemers al met een groep beoogde gebruikers. Twintig mensen, tussen de 20 en 60 jaar, met en zonder achtergrond in de IT. Ze ontdekten dat er meerdere typen gebruikers waren, met verschillende behoeften. De ene groep wilde volledig ‘in control’ zijn en de nieuwsuitzending helemaal zelf samenstellen, de andere groep wilde vooral lekker kijken, zonder al te veel gedoe.

Voorzichtig zijn met controle bieden

Toch was het leerzaam om de testgroep zelf met de app te laten werken, vertelt Menno Bangma, projectleider bij TNO, want in de latere gesprekken kwamen ze voor verrassingen te staan."Er zit soms verschil tussen wat iemand zegt en hoe hij handelt. Er waren mensen die aangaven meer controle te willen hebben. Daar moet je altijd voorzichtig mee zijn, want het kan zijn dat als je ze dat aanbiedt, ze het weer teveel gedoe vinden. Gebruikersinterviews kunnen dus goede suggesties bieden voor verbeteringen, maar je moet ze niet klakkeloos overnemen."

Met de app valt veel te kiezen, maar niet alles. "We hebben er van tevoren bewust voor gekozen om de structuur van een gebruikelijke nieuwsuitzending te handhaven: breaking news, binnenland, buitenland, sport, enzovoort. Op die manier zou het verschil met de huidige RTL nieuwsapp niet te groot zijn. Ook vonden we het belangrijk om een balans te vinden tussen redactionele inbreng en automatisering."

Vertrouwen en ongeduld

Cruciaal bij het gebruik van de app bleek het woord ‘vertrouwen’: de gebruiker moet er vertrouwen in hebben dat de app weet wat hij of zij wil zien. Bangma: "Het kost tijd voor de app de gebruiker leert kennen. Hoe vaker je de app gebruikt, hoe meer vertrouwen je hebt in de selectie die de app voor je maakt." Best een uitdaging voor de testers: "Niet iedereen had het geduld om de recommender de tijd te geven, sommigen verwachtten meteen gepersonaliseerde fragmenten, anderen waren juist bang dat ze nieuws zouden missen door de selectie."

Een van de belangrijkste ontdekkingen van het project is dat een gepersonaliseerde nieuwsapp veel impact heeft op de workflow bij een nieuwsorganisatie. "Je moet je metadata goed op orde hebben, anders kan een app de inhoud van een nieuwsitem niet goed inschatten. Die metadata moeten er ook voor zorgen dat je niet teveel dubbelingen tegenkomt. Je wilt niet dezelfde content meerdere keren zien." Ook belangrijk: te allen tijde actueel zijn. "De kijker wil niet met ‘Goedemorgen’ begroet worden als het avond is."

Horizontaal of verticaal maakt verschil

Ook een eyeopener: hoe groot de invloed van de user interface is op de beleving van video’s in een app. "Het maakt al enorm veel uit of je een horizontale ‘filmstrip’ biedt, zoals wij deden, of een verticale lijst clipjes. Van links naar rechts lijkt het meer een playlist, verticaal oogt het als een lijst losse video’s."

Dat er is een grote behoefte is aan een gepersonaliseerde nieuwsapp, daar is Bangma van overtuigd. "Elk nieuwsbedrijf biedt nieuwsladdertjes en clipjes aan; RTL, de NOS, Der Spiegel. Maar je moet zorgen dat het aantrekkelijk is om verder te klikken. Mensen vinden het lastig zelf een selectie te maken. Bij tekst kun je vrij snel scannen, bij video is het lastiger om in te schatten of je iets wilt zien."

Bij een volgend project zou Bangma in grote lijnen weer op dezelfde manier werken: eerst een app maken, vervolgens in kleine groepen gebruikers ondervragen. "Zo krijg je misschien geen kwantitatieve info, maar wel heel waardevolle kwalitatieve data." Wel zou hij de volgende keer de app graag meerdere keren kunnen aanpassen, en langdurige gebruikerstesten willen uitvoeren. "Als je meerdere iteraties kunt doen kun je een veel betere app maken. Maar daar heb je meer tijd en meer geld voor nodig."

Nog veel te winnen

De app wordt voorlopig niet verder ontwikkeld. Voor RTL hebben andere projecten op dit moment prioriteit, en TNO wil dergelijke projecten uitsluitend in samenwerking met nieuwsbedrijven doen. Op dit moment wordt een video-app met Nu.nl gemaakt, Cameraad, waarbij de gebruiker zelf live video kan sturen naar de Nu.nl-redactie. "Er valt nog heel veel te winnen op het gebied van automatisering van nieuwsoverzichten en er zijn veel middelen om daar een slag in te maken, zoals aanbevelingstechnologie."

Maar is het project dan niet zinloos geweest? Zeker niet, zegt Bangma, van de tests hebben ze erg veel geleerd. "We hebben voor het eerst zo’n gepersonaliseerde video-app gemaakt. Juist door het realiseren van een concept doe je enorm veel idee├źn op en krijg je een hoop feedback. We weten nu veel beter hoe een recommendation engine werkt. Je kunt zoiets op papier wel uittekenen, je weet pas hoe het bevalt als je het gemaakt hebt."

Lees ook:

RTL Nieuws en TNO personaliseren bulletins
Het oorspronkelijke projectplan

Reageer

Geef een reactie

*