Nieuw verdienmodel voor kranten?

Als adverteerders weglopen moet je ze iets bieden waar ze weer enthousiast van worden, moet Johnny Ryan, chef Innovatie bij The Irish Times, hebben gedacht. Afgelopen jaar ging hij het experiment FUSION aan. Digitale start-ups kregen de kans zich binnen de nieuwsorganisatie verder te ontwikkelen. De start-ups hadden niets met journalistiek of adverteren te maken. Ryan is enthousiast: "We gaan dit zeker nog een keer doen."

Door: Moniek Verstegen

Als 25 april 2013 de deadline wordt bereikt hebben ruim honderd Ierse start-ups zich aangemeld voor FUSION. Een jury selecteert de tien meest kansrijke ideeën. De initiatiefnemers volgen vervolgens gedurende vier weken workshops binnen de gerenommeerde nieuwsorganisatie. Na een afvalrace wacht de nummer één en twee een onderkomen van nog eens zes maanden bij The Irish Times.

Betrouwbaarheid

Het investeren in start-ups door nieuwsorganisaties is in principe niet nieuw. Opvallend is wel dat Ryan specifiek op zoek was naar initiatieven die niets met nieuws, journalistiek of adverteren te maken hadden. Zijn idee: steun initiatieven die winstgevend worden en zorg ervoor dat je een graantje meepikt. Dat klinkt eenzijdiger dan het is. Ryan: "Start-ups hebben de innovatieve ideeën, wij hebben de contacten en het bereik."

The Irish Times hielp de ontwikkeling van de initiatieven en bracht ze in contact met de adverteerbureaus waarmee het al jaren goede relaties onderhoudt. Ryan: "Een organisatie die meer dan 150 jaar bestaat heeft een zekere betrouwbaarheid opgebouwd." In ruil daarvoor vraagt het een marge van de advertentie-inkomsten die via die relaties tot stand zijn gekomen. Ryan benadrukt dat The Irish Times verder geen aandeel in de start-ups heeft. En ook dat de start-ups geen financiële steun hebben ontvangen van de krant.

Keerpunt in de advertentiemarkt

De winnaar van FUSION is FrockAdvisor. Een app waar contact wordt gelegd tussen fashion-fans en retailers. Ben je op zoek naar een specifieke handtas, dan kun je er een foto van op de app plaatsen. Een retailer die het item in zijn assortiment heeft kan er vervolgens op reageren. De runner-up van FUSION is GetHealth. Een applicatie waarmee je punten kunt verdienen als je dingen doet die goed zijn voor je gezondheid.

Volgens de innovatie-chef heeft de advertentiemarkt een ‘pivot point’ bereikt. Conventionele adverteerformats zijn plat, zoals een foto, een video of een poster. Je kunt ze alleen ‘observeren’. De toekomst van adverteren is daarentegen het bieden van ‘een ervaring’. Zo zijn FrockAdvisor of GetHealth diensten die mensen willen gebruiken, meent Ryan. Het ideale scenario voor een FUSION-project is volgens hem een app waar een gebruiker iets aan heeft en die tegelijkertijd de basis vormt voor een brand experience. "Angry Birds had zomaar een interactieve advertentie kunnen zijn voor bijvoorbeeld een bepaald soort cornflakes."

Succes

Ryan is te spreken over de resultaten van FUSION, en wil het zeker opnieuw doen. Zo heeft de fysieke aanwezigheid van de jonge start-ups zijn vruchten afgeworpen: "Onze sales teams hebben nieuwe inzichten die geen enkele concurrent heeft." De concepten van de start-ups werden niet speciaal voor de advertentiemarkt ontworpen en dat gaf het team meer ‘flexibiliteit’ en een groter ‘aanpassingsvermogen’. Of FUSION inmiddels geld in het laadje brengt wil Ryan niet zeggen. Wel staat er een ‘grote deal’ op stapel, meent hij. Over het percentage dat The Irish Times aan advertentie-inkomsten opeist wil hij ook niets kwijt.

Niet voor iedereen

Ryan gelooft niet dat iedere nieuwsorganisatie dit model zomaar kan overnemen: "In Ierland kan er eigenlijk maar één partij zijn die dit doet. Er zijn gewoon niet genoeg interessante start-ups." Voor anderen in het buitenland heeft hij een duidelijk advies: "Doe dit alleen als je goede relaties hebt met de start-ups én met de adverteerbureaus."

Ondanks het vermeende succes van het experiment zal er geen FUSION 2014 plaatsvinden. Er komt wel weer een project dat in zekere zin lijkt op dit initiatief maar niets met adverteren te maken heeft, meent hij. Ryan: "Er zijn zoveel gebieden die we moeten aanpakken. Zo gaan we in de toekomst over op een model met lezersabonnementen, want we geven nieuws nog altijd gratis weg via de website."

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*