Nieuwe app Tone lanceert volgende week

12343600370.png

Precies over een week is de app Tone verkrijgbaar in de App Store en zijn de eerste journalistieke achtergrondverhalen te koop. Initiatiefnemer Arno Laeven vertelt aan Persinnovatie.nl over de app en het verschil met andere initiatieven zoals De Nieuwe Pers (DNP) en De Correspondent. "Als je nu iets wilt lezen van kwaliteit, moet je meteen de hele krant aanschaffen."

Door: Moniek Verstegen

Initiatiefnemer Arno Laeven financierde het project samen met Rutger van Waveren en Frank Hitzert uit eigen portemonnee. Tone dankt zijn bestaan aan frustratie van de initiatiefnemers. Laeven: "Ik lees bijvoorbeeld op Twitter over een verhaal van iemand dat ik graag wil lezen, maar daar kan ik dan niet gemakkelijk aankomen omdat het in de Volkskrant staat."

‘Veel nieuws, geen duiding’

De oudgediende van Sanoma stelt dat er online veel nieuws te vinden is, maar dat je voor duiding nog altijd bent aangewezen op een krant of weekblad. In een tijd waarin mensen volgens hem juist uitgedaagd willen worden en waar relaties ontstaan tussen schrijvers en lezers, liggen daar kansen – aldus Laeven. Per week verschijnen er elf publicaties op Tone. Ze kosten 89 eurocent per stuk; de hele editie 1,79 euro.

Met behulp van de Tone-app kan de lezer artikelen aanschaffen. Dat zijn artikelen van schrijvers die volgens Laeven ‘niet zomaar een mening verkondigen, maar verstand van zaken hebben’. Op het gebied van politiek, economie en media bieden zij achtergrond bij de actualiteit. Het schrijverspanel bestaat vooralsnog uit zeventien publicisten: negen van eigen bodem en acht van over de grens.

Achtergrond over de media

Oud-hoofdredacteur van de NOS Hans Laroes zal bijdragen gaan leveren over media vanuit een metaperspectief. Hij was nauw betrokken bij de digitalisering van NOS nieuws en vindt dit een ‘spannend’ experiment. Laroes: "Ik ben benieuwd of deze groep schrijvers iets kan gaan betekenen op het internet."

Laroes denkt niet dat er een gat is in het medialandschap wat Tone direct op zal gaan vullen, maar hij vindt het goed om de journalistiek ‘te verbreden en te diversifiëren’. Bovendien staat hij achter het idee dat er betaald moet worden voor nieuws.

Artikelen zijn deels exclusief

De artikelen op Tone zijn exclusief, behalve het werk van de buitenlandse schrijvers. Die worden geleverd door Project Syndicate: een bedrijf dat artikelen van zo’n zestig buitenlandse opiniemakers verzameld, vertaald en doorverkoopt aan het buitenland. De Nederlandse vertaling van deze artikelen zijn vooralsnog alleen te vinden in Tone. Laeven: "Van deze auteurs verschijnen slechts één à twee artikelen per week".

Potentiële lezers worden middels pushberichten op de hoogte gebracht van nieuwe publicaties. Verder wordt er van de schrijvers verwacht dat ze via hun eigen sociale medianetwerken lezers werven. "Zij hebben al veel directe relaties", zegt Laeven.

Verschillen met DNP en De Correspondent

Het is voor lezers niet mogelijk om een abonnement te nemen op hun favoriete journalist, en dat is ook meteen een van de verschillen met DNP. Door lezers ook stukken van anderen voor te schotelen, denkt Laeven mensen te interesseren. "Verder werkt DNP met afgebakende gebieden: ze sturen aan op thema’s. Dat doen wij niet."

Op gelijkenissen en verschillen met De Correspondent heeft Laeven nog geen zicht. "Ik weet niet goed wat zij gaan doen." Wat betreft duiding geven aan het nieuws streeft Tone dezelfde doelen na: "Maar", zegt hij, "waar De Correspondent iedere dag wil publiceren doen wij dat wekelijks. Het lijkt me erg moeilijk om dagelijks voorbij te gaan aan de waan van de dag."

‘Risico is voor de schrijver’

Bij Tone kunnen journalisten ‘het verhaal vertellen wat ze willen’, stelt Laeven. "Er is geen hoofdredacteur of kleur die een bepaald stramien afdwingt." De downside is echter dat er een financieel risico aan kleeft. "Schrijvers delen in de operationele winst." Mocht blijken dat er geen interesse is in Tone, dan zijn die stukken weggegooid geld.

Voor Laroes is dat geen punt, hij doet het ‘niet voor het geld’. Anderen kunnen zich dit risico wellicht niet permitteren. Het is voor de initiatiefnemers dan ook een mooie bijkomstigheid dat Laroes en andere journalisten zich lenen voor dit experiment en de mogelijkheden onderzoeken voor online kwaliteitsjournalistiek achter een betaalmuur.

Tone zal van start gaan met bijdragen van onder andere filosoof Jan-Hendrik Bakker over totalitaire regimes en Latijns-Amerika correspondent Jan-Albert Hootsen over het drugsbeleid in Mexico. Laroes zal beginnen met een stuk over de ‘onzin’ van de parlementaire enquête naar de Fyra.

Update 21 juni:

Hans Laroes vertelt op De Nieuwe Reporter waarom hij voor Tone schrijft.

Deel dit artikel:

Reageer