Nieuws destilleren uit miljoenen posts

De tijd dat journalisten wegdeinsden voor sociale media is voorbij. Ze gebruiken het niet alleen om aandacht voor hun werk te genereren, maar ook als bron voor nieuws. Zeven slimme hulpmiddelen om nieuws en andere waardevolle informatie op sociale media te vinden.

Door: Menno van den Bos

1. RTreporter

Brekend nieuws sijpelt vaak het eerst door op Twitter. RTreporter detecteert nieuwstrends in een zo vroeg mogelijk stadium. Onderwerpen waarover in korte tijd opeens veel wordt getwitterd, en nieuwswaardig lijken ? een taalanalyse wijst dit uit ? worden realtime zichtbaar in de interface. Handig voor nieuwssites en persbureaus. RTreporter werd met steun van het Stimuleringsfonds opgezet. De laatste versie van RTreporter is ontwikkeld door ORTEC en de VU, en mag ANP en NU.nl tot zijn klanten rekenen. Het Engelse The Press Association is een pilot gestart.

2. BuzzSumo

Waar veel sociale media-tools vooral naar nieuws speuren op basis van kwantiteit, richt BuzzSumo zich op kwaliteit. Deze plugin spoort de meest hoogwaardige content op die wordt gedeeld op de Grote Vier: Twitter, Facebook LinkedIn en Google+. Interessant is dat er niet alleen op onderwerp gezocht kan worden, maar ook op type content, bijvoorbeeld infographics.

3. Zapaday FutureScan

Zapaday levert het ‘nieuws van de toekomst’. De nieuwsdienst annex agenda heeft daarvoor FutureScan ontwikkeld. FutureScan doorzoekt duizenden sociale media-kanalen en andere bronnen naar toekomstige gebeurtenissen rond een bepaald onderwerp. Ben je bijvoorbeeld benieuwd naar de agenda rond kernenergie, dan helpt FutureScan je op weg. Zapaday werd vorig jaar opgezet met steun van het fonds.

4. Yatterbox

Stel, je wilt weten hoe in Brussel gedacht wordt over de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie. Dan is Yatterbox een uitkomst. De onderzoekers van Yatterbox gebruiken een database met meer dan 30.000 key influencers en bepalen daarmee wie er op de sociale media trending zijn voor bepaalde onderwerpen (bijvoorbeeld de EU), en wat de stemming is. Je krijgt automatische een melding zodra je ingestelde zoektermen in relatie tot de gekozen influencer wordt gedetecteerd.

5. Geofeedia

Een uitkomst voor de lokale en regionale journalistiek is Geofeedia. Deze applicatie doorzoekt en analyseert van een gebied naar keuze wat daar de buzz is op de grote sociale media-kanalen. Dat kan tot op hyperlokale schaal: een wijk of zelfs een enkel gebouw. Daarbij kan ook terug in de tijd gekeken worden: waar had men het op deze plek een jaar geleden over? Handig, ook voor het in contact komen met ooggetuigen.

6. Facebook Graph Search

Sommige sociale mediakanalen bieden zelf al een prima zoekfunctie aan. Zo introduceerde Facebook vorig jaar Graph Search, dat steeds verder wordt uitgebreid. In Graph Search kun je zoeken naar foto’s die op een bepaalde plek zijn gemaakt, of naar mensen die bij een bepaald bedrijf werken. Alleen wat door de gebruikers als ‘openbaar’ is aangemerkt wordt meegenomen. De gigantische Californische berg informatie die Facebook heet, wordt zo steeds beter doorzoekbaar.

7. Topsy

Een oudgediende in deze lijst is Topsy, het ‘Google van Twitter’. Dit bedrijf biedt verschillende diensten waarme je kunt zoeken en analyses uit kunt voeren op de Topsy-database. In die database zitten letterlijk alle tweets ooit: honderden miljarden stuks. Je kunt gratis zoeken op steekwoorden, of een eenvoudige analyse maken ? bijvoorbeeld van twee onderwerpen vergelijken hoe populair ze op Twitter zijn.

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*