NK Kioskverkoop moet marketeer in journalist wakker schudden

Bij TPO Magazine is de journalist eigen uitgever. Daar hoort marketing van eigen werk bij, maar op dat gebied wil het bij veel beginners nog niet zo vlotten, ondervond Ties Joosten, samensteller bij TPO. Met een NK Kioskverkoop wil hij de marketeer in journalisten wakker schudden. De wedstrijd is voor iedereen toegankelijk en wie de meeste artikelen weet te verkopen wint. Wij vroegen Joosten om tips.

Door: Moniek Verstegen

Voor veel journalisten, en dan vooral voor beginners, is het erg moeilijk om voet aan de grond te krijgen, stelt Joosten. "Velen kunnen hun toffe verhalen niet kwijt." Eén optie is het beginnen van een eigen kanaal bij TPO. TPO publiceert van iedereen die mee wil doen één voorbeeldverhaal op Blendle, eLinea en Myjour. Als het je als schrijver lukt je artikel minstens 25 keer te verkopen, dan is jouw persoonlijke kanaal een feit.

Dat klinkt niet heel bewerkelijk, maar is blijkbaar minder vanzelfsprekend dan verwacht. "Ik moet nieuwe journalisten er soms op wijzen dat marketing meer is dan één tweet en één Facebook-bericht." Volgens Joosten is de journalist van nu een hopeloze marketeer: "Het is trekken aan een dood paard." Dit NK is voor hen die nog niet aan TPO Magazine meedoen. "Om hen uit te dagen eens iets aan marketing te doen." En zo ontstond het idee voor een ouderwets Nederlands Kampioenschap. "Hoe motiveer je nu beter dan het in de pure vorm van een wedstrijdje te gieten!"

Tips voor sociale media

Hoe doe je dat, een artikel onder de aandacht brengen? Zorgen dat mensen het willen kopen? Een eerste tip van Joosten is ‘herhaling’. "Eén tweet sneeuwt onder. Ik zeg altijd: als je twintig keer een Twitterbericht uitstuurt bereik je twintig procent van je volgers." Daarbij is het belangrijk dat je op verschillende momenten van de dag twittert. "Niet iedereen zit op hetzelfde moment achter zijn computer."

Vervolgens moeten we ons realiseren dat de mogelijkheden op Facebook en LinkedIn veel verder gaan dan alleen het bereiken van vrienden. "Ga op zoek naar de doelgroep van jouw verhaal. Een artikel over het Syrië-conflict is heel interessant voor bepaalde groepen op Facebook. Post een link naar je verhaal op die pagina’s en vraag of de beheerders ervan het een boost willen geven. Voor hen is dat ook gewoon interessante content."

Meeliften met grote namen

Als laatste tip verzekert Joosten dat je niet bang moet zijn de nieuwswaardige aspecten van je verhaal achter de betaalmuur vandaan te halen. "Nieuws lekt toch wel uit. Het loont om het nieuws samen te vatten in een kort bericht en vervolgens te verspreiden met een link naar het grotere verhaal achter de betaalmuur. Dat kan op relevante blogs, maar ook bij grote online nieuwsmedia. Die zijn altijd geïnteresseerd in nieuwtjes. TPO heeft bijvoorbeeld 500.000 unieke bezoekers per dag. Op deze manier kun je slim meeliften op hun succes."

Het NK Kioskverkoop is voor iedereen toegankelijk en ook interessant als je niet per se een TPO-kanaal ambieert. Joosten: "Relevante Facebookgroepen, regelmatig twitteren, contact leggen met grote gratis sites: dat kan toch iedereen?" Verhalen moeten voor 1 september worden aangeleverd. TPO zet ze vervolgens te koop bij Blendle, Myjour en eLinea en dan klinkt het startschot. Wie na twee weken de meeste exemplaren van zijn artikel heeft weten te verkopen wint. De prijzen: een verdubbeling van de opbrengst, een eigen TPO-kanaal en advertentieruimte bij Villamedia, mede-organisator van de wedstrijd.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*