Nooit meer zonder adverteerders

‘Baas over eigen omzet’, zo luidt de werktitel van het project van online gaming magazine Gaming Only. Dat word je volgens initiatiefnemer Jelle Schut onder meer met performance based adverteren. Een nog weinig toegepast prijsmodel, meent hij. Ruim een jaar geleden begon hij met het project waarvoor hij 7.000 euro subsidie ontving van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Een voortgangsgesprek.

Door: Moniek Verstegen

Door de toenemende mate van online journalistiek ontstaan er nieuwe kansen op het gebied van adverteren. Nieuwe kansen in vorm, maar ook in prijsmodel. Jelle Schut, initiatiefnemer van online magazine Gaming Only, kampte met instabiele inkomsten. Om zijn platform te professionaliseren bedacht hij een nieuwe strategie. Hij gaat zijn database met informatie herstructureren en aanvullen, maar speerpunt voor een stabiele omzet is de implementatie van performance based adverteren en content sales.

Zelf advertenties kiezen

Negentig procent van de inkomsten van Gaming Only worden gegenereerd door advertenties op het platform. Schut verdiende via het oude prijsmodel: hoe meer bezoekers, hoe duurder de advertentie. Deze manier van adverteren heeft nadelen, meende Schut voordat hij aan het project begon. Als uitgever ben je afhankelijk van de campagnes van adverteerders. Hierdoor kan het voorkomen dat je maanden geen inkomsten hebt.

In de toekomst kan Schut zelf kiezen welke advertenties hij wanneer op zijn platform plaatst. Hij heeft diverse partners waaronder Saturn opgedaan via Tradetracker, Daisycon en Zanox. Deze intermediairs brengen uitgevers en bedrijven met elkaar in contact op het gebied van performance based adverteren. Als uitgever heb je kosteloos toegang tot een enorm bestand aan potentiƫle adverteerders. Bovendien is de drempel voor een adverteerder met dit prijsmodel een stuk lager, want: no cure, no pay. "Zolang de doelgroep aansluit, doen zij niet moeilijk."

Opbrengst onduidelijk

Schut zal in de toekomst veel minder snel zonder advertenties komen te zitten, maar bezoekers moeten wel overgaan tot een aankoop. De adverteerder betaalt pas zodra de advertentie ook daadwerkelijk heeft geleid tot een transactie. Gebeurt dat niet, dan staat Schut nog met lege handen. Wat het hem uiteindelijk gaat opbrengen kan hij niet inschatten. "We gaan de komende zes maanden kijken wat werkt en wat niet. Als een bepaalde campagne niet aanslaat halen we hem er direct weer af."

Schut zet het prijsmodel ook in bij game-aanbieders. Via samenwerking met vergelijk.nl zet hij de prijzen van games en hardware overzichtelijk in lijstjes. Koopt iemand een product via een lijstje op Gaming Only, dan verdient de website daaraan. Veel kleinere partijen heeft hij inmiddels mee, maar de marktleiders lieten het afweten. Schut: "Zij hebben niet eens een affiliate programma." Dat zorgde voor nogal wat discussie: "Je wil volledig zijn naar bezoekers, maar loopt potentiƫle omzet mis omdat bezoekers eerder kopen bij een marktleider." Uiteindelijk koos hij voor een tussenweg: "Ze gaan niet mee in de prijsvergelijker, maar andere interessante ontwikkelingen melden we wel."

Content sales (nog) niet van de grond

De technische ontwikkeling van het platform heeft de laatste maanden nogal wat tijd en geld gekost. Want als je met performance based adverteren wil beginnen moeten back-end en front-end worden aangepast. Er werd gezocht naar een advertentiemanagementsysteem en getest met de positionering van advertenties op het platform. "Het is aan te raden om ze dicht in de buurt van content te plaatsen. Bijvoorbeeld tussen een nieuwsbericht en de reacties." Intermediairs gaven tevens aan dat links naar de adverteerder in de tekst goed zouden werken. Schut gebruikt deze optie echter niet omdat hij ‘de scheiding tussen advertenties en content duidelijk wil houden’.

Daarnaast werd de basis gelegd voor een nieuwe database-structuur. Want een tweede manier waarop Schut grip hoopt te krijgen op zijn omzet is content sales. Gaming Only bezit inmiddels een ‘zeer uitgebreide’ hoeveelheid informatie over games. Hij denkt dat gamewinkels hier best wat voor over hebben. "Ze kunnen hun klanten veel meer vertellen over wat ze in hun winkel hebben liggen." Er is inmiddels structurele samenwerking met een Belgische winkel, maar verder heeft Schut nog niemand benaderd. "We zijn de database nog aan het opbouwen en wachten tot die af is."

Lees verder

Reageer

Geef een reactie

*