NU.nl’s tegenhanger van ‘one size fits all-nieuws’

Op dit moment ziet iedereen die de app van NU.nl opent dezelfde voorpagina. Dat moet anders, vinden ze bij NU.nl, want ‘one size fits all-nieuws’ is op zijn retour. Manager User Experience Sandra Karis bedacht NUprofiel, dat de nieuwsselectie relevanter maakt voor de gebruiker, en visueel aantrekkelijk presenteert op mobiele devices.

NUprofiel is over die drie dingen duidelijk: het moet persoonlijk, visueel en gericht op mobiele devices. Maar hoe precies, dat is nog onbekend. Daarom heeft NU.nl, samen met projectpartner TNO, subsidie gekregen voor een onderzoek dat hierin inzicht moet gaan bieden.

‘Nieuwsapps zijn allemaal hetzelfde’

Redactionele selectie blijft één van de variabelen in het persoonlijke nieuwsaanbod. "Bijvoorbeeld of iets breaking news is", legt Karis uit. "Dan is het belangrijk voor de lezer." Daarnaast gaat NUprofiel gebruikmaken van mobiele data zoals locatie en tijd, maar ook van persoonlijke voorkeuren van de gebruiker. Karis: "Bij nieuwsjunkies die meerdere keren per dag NU.nl bezoeken kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om al gelezen artikelen weg te laten of onderaan te zetten. Zodat ze een verse voorraad nieuws hebben."

Ook visueel moet het anders. "Nieuwsapps zien er nu bijna allemaal hetzelfde uit", vindt Karis. "Je hebt een nieuwsfeed, thumbnails en als je doorklikt kom je bij de content. Terwijl je ook op mobiele devices kunt spelen met de manier waarop je nieuws gepresenteerd krijgt."

Daar zijn vele opties voor, en het onderzoek moet uitwijzen wat nuttig en haalbaar is voor de lezer. "Je kunt bijvoorbeeld denken aan een manier waarop je urgente berichten onder de aandacht brengt. We werken nu wel met pushberichten, maar er is geen onderscheid tussen de berichten in de app zelf." De sociale component is ook belangrijk, bijvoorbeeld hoe vaak een bepaald artikel op dat moment wordt bekeken. "Ons eerste artikel over vlucht MH17 werd tegelijkertijd door 200.000 mensen gelezen", vertelt Karis. "Ik denk dat een gebruiker dat wil zien als hij een keuze maakt in artikelen." Ook wordt de informatie-structuur in het onderzoek bekeken. "Nu klik je door naar een volgend artikel, maar je kunt informatie ook op elkaar stapelen bijvoorbeeld."

Kortom, mogelijkheden genoeg. Het onderzoek dat NU.nl samen met TNO uitvoert moet inzicht bieden in wat technisch mogelijk is, en veel belangrijker nog: of dit past bij de actuele behoeften van de gebruikers.

Fases onderzoek

Het onderzoek heeft drie fases, legt Karis uit. "In de eerste fase gaan we met een aantal mensen van de redactie en partner TNO bij elkaar zitten om te kijken wat de wensen zijn vanuit de redactie, en wat er technisch allemaal mogelijk is." Met name visualisaties op mobiele devices is nog een relatief onbekend terrein: er is weinig onderzoek naar gedaan. In de tweede fase betrekken NU.nl en TNO de gebruikers erbij. "We maken mock-ups en vragen al in een vroeg stadium feedback van onze gebruikers." Daarbij speelt het NU.nl testpanel een rol, maar ook via partners zoals Androidworld verzamelen NU.nl en TNO input. "In de derde fase gaan we echt iets bouwen. Een proof of concept van de testresultaten. Dat wordt technisch gezien de meest uitdagende fase, waarin we via de scrummethode een prototype maken. Dat betekent dat we in sprints van twee weken steeds een onderdeel realiseren."

De daadwerkelijke implementatie van NUprofiel binnen NU.nl behoort niet tot het project. "Of NUprofiel er ook daadwerkelijk gaat komen, binnen NU.nl of als losse app, is wel afhankelijk van dit onderzoek", stelt Karis. "Maar als blijkt dat gebruikers er behoefte aan hebben dan investeren we natuurlijk graag in de doorontwikkeling ervan."

Samenwerking TNO

Al met al verwacht Karis veel van het onderzoek. "Het is de eerste keer dat we samenwerken met TNO, en ook de eerste keer dat we iets doen met subsidie. We maken gebruik van de wetenschappelijke benadering van TNO en de kennis die zij al op de plank hebben liggen. Daarnaast hebben wij het bereik, de redactionele inhoud en ook veel kennis over onze gebruikers. Die combinatie kan iets heel moois opleveren."

NU.nl is volgens Karis een heel functioneel merk, dat ook veel ruimte biedt om te ontdekken. "Dat is spannend, maar ik denk dat we veel kunnen gaan doen en echt next level bezig zijn, zoals wij dat noemen."

Leren van gebruikers

Het onderzoek naar NUprofiel is een experiment, waar NU.nl heel open in gaat. "Concrete verwachtingen heb ik niet, behalve dat we veel gaan leren van onze gebruikers." Karis verwacht snel stappen te kunnen maken in het project. "Door de juiste mensen bij elkaar te zetten en snel de gebruiker erbij te betrekken." Wanneer is het onderzoek volgens haar geslaagd? "Als gebruikers reageren met: waarom hadden we dit nog niet?"

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*