NU.nl: snelheid gaat niet ten koste van kwaliteit

NU.nl is één van de meesters als het gaat om snel nieuws online. Lezers zijn zich hier goed van bewust en bezoeken de site voor het laatste nieuws. Ze zullen de site minder snel bezoeken voor verdieping en achtergronden. Maar dat is er wel te vinden, vertelt hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman. Hij vindt het tijd worden dat NU.nl haar slechte reputatie kwijtraakt.

Door: Sean van der Steen

Gert-Jaap Hoekman nam op 1 juli het stokje van Wouter Bax over als hoofdredacteur van NU.nl. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij de nieuwssite. Het gaat hem voor de wind, maandelijks ontvangen de servers van de nieuwssite zo’n 8 miljoen unieke bezoekers die goed zijn voor een miljard pageviews. Hoekman: "Er zit een enorme stijgende lijn in, dat komt met name door mobiel. Dat gaat krankzinnig hard."

‘Is het geen kwaliteit wanneer je de snelste bent?’

Toch staat NU.nl nou niet bepaald bekend om haar diepgravende artikelen. Kwaliteitsjournalistiek, wordt daar aan gedaan bij de nieuwssite? Hoekman: "Ik kan er niet zo veel mee, met dat begrip. Ik vind het een predicaat dat journalisten zichzelf opplakken. Eigenlijk is het heel simpel: kwaliteitsjournalistiek houdt zich aan de code van Bordeaux: gedegen onderzoek, hoor en wederhoor, enzovoort. En je komt dat in alle lagen van de journalistiek wel en niet tegen. Maar is het dan geen kwaliteit wanneer je de snelste bent?"

Nel Ruigrok, hoofdonderzoeker bij De Nederlandse Nieuwsmonitor, noemt het begrip kwaliteitsjournalistiek ‘sterk subjectief’. "Het subjectieve aspect heeft te maken met kenmerken van het medium zoals reputatie, accuraatheid en onafhankelijkheid. Die worden gemeten aan de hand van meningen en niet aan de hand van objectief waarneembare aspecten", zegt Ruigrok. Er zijn wel onderzoeken gedaan naar een aantal aspecten die wel objectief zijn waar te nemen, zoals de verhouding eigen nieuws/overgenomen kopij. De onderzoekers bij de Nieuwsmonitor maken daarvan op dit moment een overzicht.

‘Duiding en achtergrond hoeft niet lang te zijn’

Hoekman maakt ook onderscheid tussen berichten die afkomstig zijn van persbureau’s en berichten die geheel door de redactie van NU.nl worden geschreven: de laatstgenoemde categorie kent vanzelfsprekend meer ‘kwaliteit’. Het onderscheid tussen de twee maken de redacteuren van NU.nl duidelijk in de bronvermelding. Hoekman: "Daar zijn wij heel zuiver in. Maar, heel eerlijk gezegd, maakt het mij ook niet zo heel veel uit of de lezer het onderscheid merkt of niet. De lezer komt vooral naar NU.nl voor het allerlaatste nieuws. En of dat nou door ons is ontdekt of door een ander, dat maakt voor hen niet zoveel uit."

Hoekman vindt wel dat er de laatste jaren meer duiding en achtergrond verschijnt op NU.nl. "Maar je moet niet de vergissing maken dat duiding- en achtergrondartikelen per se lang moeten zijn. Wij proberen het juist zo kort mogelijk te houden. Zo brengen we mensen bijvoorbeeld snel op de hoogte van Prinsjesdag: wat heeft het kabinet nou precies besloten? Of schaliegas: vijf vragen over wat het nou precies is en wat er mee gebeurt. Dat is duiding bij het nieuws."

Zelf nieuws brengen is nog sneller

Maar zoveel tijd in eigen producties steken, wanneer je kracht zit in het snel brengen van nieuws: staat dat niet gelijk aan jezelf in je eigen voet schieten? Hoekman: "Je zou je inderdaad af kunnen vragen waarom je tijd investeert in het zelf maken van nieuws, als je ook de persbureaus kunt volgen. Daar is een heel simpel antwoord op: als je nog sneller wilt zijn dan je al bent, dan moet je zelf als eerste het nieuws hebben. Dus we schieten ons niet in onze eigen voet, we worden er alleen maar sterker van."

Hoekman vindt het wel tijd worden dat NU.nl haar slechte reputatie kwijtraakt. "De afgelopen drie jaar is het aantal berichten dat NU.nl zelf maakt verdriedubbeld. Dus het stigma dat wij alleen maar knippen en plakken klopt niet." In de nabije toekomst wil Hoekman bestaande functies van NU.nl verder uitbouwen, zoals gepersonaliseerde pushberichten in de app. "Ook willen we proberen om de gebruiker meer bij de website te betrekken. NUjij.nl is al een heel mooi platform, maar ik denk dat we nog een stap verder kunnen."

Eind van het jaar redesign

Verder startte NU.nl onlangs een eigen innovatieprogramma, genaamd NUlab, met als doel nieuwe vormen van journalistiek te vinden. Maar er ligt nog meer in het verschiet voor de nieuwssite, vertelt Hoekman: "We zijn momenteel bezig met een redesign van NU.nl, dat verwachten we eind dit jaar of begin volgend jaar."

Reageer

Geef een reactie

*