Om vooruit te kijken moet je weten waar je vandaan komt

Een beetje historicus vertelt je dit ook: om vooruit te kijken moet je weten waar je vandaan komt. Yournalism is nog geen jaar online, maar er is al veel gebeurd. Dus voordat ik vertel over de toekomst van Nederlands eerste vraaggestuurde platform voor onderzoeksjournalistiek, kijken we terug op het begin van dat ideaal.

Door: Huub Schuijn

In den beginne was er een probleem. Wij zagen diepgaand journalistiek onderzoek steeds zeldzamer worden. Er was geen geld voor of geen tijd. Er was geen tijd voor omdat er geen geld voor was. Maar we zagen ook een oplossing: de ‘crowd’. Wat nou als we journalisten en burgers bij elkaar konden brengen rondom vragen die serieus onderzocht moesten worden? Wat nou als jij onderzoek mogelijk kon maken waar je zelf belang bij had? Jij moest het volgende verhaal bepalen, door het te crowdfunden.

Wij waren behoorlijk enthousiast over dat idee. En we waren niet alleen. Yournalism won in 2014 The Challenge en de Tegel Toekomst Prijs. Nog voor we officieel waren opgericht! Daarna waren we publieksfavoriet bij de Accenture Innovation Awards. We kregen de ‘Most Socially Benefitting Startup Award’ bij het Google Startup Weekend. En toen, september 2014, ging de website online. We moesten gaan bewijzen dat ons idee werkte.

‘Hey, wij krijgen jullie op school’

En? Kun je onderzoeksjournalistiek crowdfunden? Nou. In zes maanden werd er €20.000,- gedoneerd. Daarvan hebben we samen met enthousiaste journalisten zes onderzoeken uitgevoerd. De resultaten werden verwerkt in meer dan tien publicaties, in de Volkskrant of Vrij Nederland, op Follow the Money maar ook over de grens in Die Zeit en Courrier international. De teller van Yournalism.nl staat inmiddels op dertigduizend bezoekers. Twaalfhonderd daarvan deden een of meerdere donaties. In totaal won Yournalism zes prijzen, werden er tientallen artikelen over ons concept geschreven en zijn er dertien afstudeerscripties geschreven over Yournalism. "Hey, wij krijgen jullie op school", werd ons laatst verteld op een feestje. Dat is natuurlijk heel erg tof om te horen.

Yournalism als een voorbeeld van nieuw verdienmodel journalistiek

In een kamerbrief noemt Staatssecretaris Dekker Yournalism als een voorbeeld van de nieuwe verdienmodellen die de journalistiek moet zien te vinden. Hij ‘waardeert het zeer’. Fijn om te horen, maar klopt het verdienmodel nu wel? Wij hebben zelf nog eens nagedacht over dat model van ons. Wat konden we van ons korte verleden leren? Waar kwamen we vandaan? Waar gingen we naartoe?
Yournalism deed heel veel zelf. Wij deden vooronderzoek, voerden campagne, zochten een journalist die het onderzoek uit kon voeren en probeerden de artikelen die van het onderzoek werden geschreven te verkopen aan allerlei media. Maar wilden we niet veel meer een ontmoetingsplek zijn voor journalisten en burgers? Stond Yournalism niet teveel tussen hen in? Een aantal redacties kwam bovendien zelf met goede onderzoeksvragen bij ons. Of wij ze niet konden helpen die te crowdfunden?

Vanaf de zomer gaan we een nieuw model uitrollen. Iedere redactie in Nederland en Vlaanderen kan dan een campagne bij ons starten. En de burger bepaalt nog steeds het volgende verhaal. Wat de crowd fundt, wordt onderzocht. Onze eigen redactie blijft zich daarbij exclusief richten op de vragen die burgers insturen.

Doneerknop is straks hopelijk niet meer weg te denken

In de toekomst bouwen we deze opzet verder uit. Er komt een nieuwe website, waarop meer discussie mogelijk wordt. De kennis en ervaring van burgers moet daar samenkomen. En we werken hard aan technologie waarmee redacties op hun eigen websites crowdfundingscampagnes kunnen voeren. De doneerknop is straks hopelijk niet meer weg te denken op journalistieke websites. Dan is Yournalism er voor het hele medialandschap. Samen maken we meer onderzoeksjournalistiek mogelijk, en jij bepaalt het volgende verhaal.

Klik hier voor de website van Yournalism

Reageer

Geef een reactie

*