Onafhankelijk en meeslepend

Als we schrijven over innovatie in het medialandschap kijken we vaak naar ons eigen kikkerlandje of gelijk naar het grote Amerika. Maar wat gebeurt er eigenlijk in de landen om ons heen? Een rondje Europa met in deze laatste aflevering: La France.

Net als wij zijn ook de Fransen naarstig op zoek naar nieuwe verdienmodellen voor hun journalistiek. Een kleine speurtocht doet al snel stuiten op inspirerende, maar vooral onafhankelijke en advertentievrije initiatieven. Een greep uit het aanbod: Mediapart, Ulyces en Les Quatre Heures.

Succesvolle online krant

Een krant, maar dan online. Dat is Mediapart. Het heeft de katernen die we van oudsher gewend zijn: binnenland, buitenland, economie, cultuur en de homepage biedt een overzicht met teasers. Anders dan bij veel online kranten staat er echter geen enkele advertentie op de site en komt de bezoeker niet ver zonder te betalen. Alle artikelen staan achter een betaalmuur.

Mediapart werd in 2007 opgericht door een aantal gerenommeerde journalisten. Het is geen afgeleide van een bestaande papieren krant en toch lukte het de initiatiefnemers op korte termijn dusdanig naam te maken dat voldoende abonnees zich meldden: naar eigen zeggen inmiddels meer dan 105.000. Een abonnement kost 9 euro in de maand.

Actieve leden

Mediapart, een afgeleide van Médias-Participation, biedt naast de krant Le Journal, Le Club: een blog waar bezoekers artikelen plaatsen. Met gemiddeld 120 publicaties per dag is het een groot en succesvol onderdeel van de site. Vanwege dit succes steekt Mediapart Le Club komende maand in een geheel nieuw jasje.

De media zijn lovend over Mediapart. De Belgische opiniesite Apache trekt vergelijkingen met De Correspondent en noemt beide een ‘hoopgevend huwelijk tussen digitaal en onafhankelijkheid’. Tijdens de installatie van Andra Leurdijk als lector aan de Hogeschool Windesheim, werd Mediapart bovendien genoemd als een van de meest veelbelovende initiatieven binnen de journalistiek.

Lange verhalen

Qua vorm is Mediapart minder innovatief. Maar ook op dat gebied zijn er ontwikkelingen in het Franse medialandschap. Zo werden recentelijk twee nieuwe websites gelanceerd die beide inzetten op lange verhalen. Ulyces is er een van: een platform waarop dagelijks nieuwe verhalen verschijnen, geselecteerd op ‘literaire kwaliteit en journalistieke elementen’. De publicaties zijn onderverdeeld in bijzondere categorieën zoals Sciences et Futur en Rêves et Machines.

Wat de verhalen op Ulyces typeert is de lengte: de leestijd loopt uiteen van 10 minuten tot een uur en is daarmee gemiddeld genomen vrij lang. Een artikel kost tussen de 89 cent en 2,49 euro en voor 5,49 euro per maand ben je lid. Af en toe verschijnt er gratis content. Zoals dit interview met de Amerikaanse cartoonist Robert Crumb, over de aanslag op Charlie Hebdo. Geen tijd om te lezen? Bewaar dan het artikel op je table de nuit voor later.

Verrijkte verhalen

Ongeveer tegelijkertijd met Ulyces ging Les Quatre Heures afgelopen september live. Op dit platform ook lange, actuele verhalen, maar met veel meer aandacht voor multimedia. Rapportages zijn aangekleed met veel kleurrijke foto’s, geïntegreerde YouTube-filmpjes, bewegende achtergronden en sfeergeluiden zoals een ruisende zee, tsjirpende vogels of een kerkklok die luidt.

Op Les Quatre Heures staan alleen rapportages. Dat is journalistiek in haar meest pure en oorspronkelijke vorm, stellen de initiatiefnemers. Met de mogelijkheden die online biedt wil Les Quatre Heures die vorm perfectioneren en voor een optimale leeservaring zorgen. Op een paar gratis teasers na staat alle content achter een betaalmuur. Een lidmaatschap kost 20 euro per jaar en met die inkomsten wordt het hele project gefinancierd.

Serie

Les Quatre Heures vergelijkt zichzelf met een televisieserie. "Wij werken ook met seizoenen", staat er op de site. Elk seizoen heeft een aantal afleveringen rondom eenzelfde thema. Zoals de serie ‘Elders in Frankrijk’ met een aflevering over jongeren en drugshandel in Marseille en een over migranten op het Franse eiland Mayotte. "Net als op tv kijken onze lezers uit naar de volgende aflevering", stellen de initiatiefnemers. Die volgende aflevering komt altijd op de eerste woensdag van de maand online om, jawel, vier uur.

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*