Onderhandelen over de verdeling

Hoe zorgen we ervoor dat we tijd (en dus geld) hebben om ons vol te storten op Journee? Welke aannames willen we als eerste testen? Hoeveel uren spenderen we aan conceptuele en ideologische discussies? Wanneer besluiten we gewoon om iets te publiceren, ook al is het een eerste hele basale versie? En hoe gaan we met elkaar samenwerken? Ondernemen blijkt knopen doorhakken en dat lukt steeds beter.

Zo hebben we ons team officieel uitgebreid van drie naar vijf leden. Naast communicatieve en journalistieke kennis, beschikken we nu ook over designerskills en marketingervaring. Ook ondertekenden we een vennootschapscontract. Dat klinkt als een ongecompliceerd proces, maar het onderhandelen over de verdeling van de (nog grotendeels te bakken) taart, is best een klus als je nog nooit een bedrijf hebt opgericht. Niet voor niets wordt het aangaan van een zakelijk partnerschap weleens vergeleken met de eerste dates die je met een nieuwe liefde kan hebben. Het verschil is dat wij nu officieel “allen hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de schulden die Journee maakt”.

Vennoten

Na een KvK-inschrijving, een instituut dat niet per se is ingesteld op de ‘lean start-up methodiek’ (wat is jullie geschatte omzet komend jaar?), mogen we elkaar nu vennoten noemen. De KvK doet aan labels, maar een label voor journalistieke organisaties hebben ze niet, waardoor we nu te vinden zijn onder ‘scheppende kunst’. Voor de fase waar we in zitten misschien wat hoogdravend, maar scheppen zullen we.

Met ook een bankrekening op zak en een verzameling enthousiaste journalisten kunnen we ons storten op de eerste Journee. Een spannend proces is het, want we moeten onze ideeën over toegankelijke journalistiek in dagboekvorm uitwerken tot een aantrekkelijk platform. In het journalistieke landschap zien we flarden van hoe dagboekjournalistiek een plek krijgt in de traditionele media, wat maakt dat we ons gesterkt voelen in de grondbeginselen van Journee.

Contouren eerste Journee beginnen vorm te krijgen

Vanuit ons bureau in A-Lab, vanaf begin deze maand onze stek, beginnen de contouren van de eerste Journee vorm te krijgen. Hoe die reis er precies uit gaat zien, laten we nog even in het midden. Deels omdat het supercool is om jullie straks te verrassen, deels omdat we over sommige aspecten nog flinke discussies moeten voeren voordat we er een ‘klap’ op kunnen geven. Dat het een interessante trip wordt, staat vast.

Voor die tijd sparren wij met vele koffie’s en inspiratie-Slacks over welke user stories de meeste prioriteit hebben en over welke vragen we op dit moment moeten beantwoorden. Niet alleen met elkaar, maar met iedereen die zich betrokken voelt bij het project. Als je onderzoeksjournalistiek hoog in het vaandel hebt staan en wilt meedenken over hoe deze online nieuwe vormen kan aannemen, graag!

Journee – het online reisbureau voor journalistieke onderzoeksverhalen – won begin dit jaar The Challenge.

Reageer

Geef een reactie

*