‘Online een nieuw publiek aanboren’

Hoe vernieuwend zijn de omroepen in Nederland? Zijn radio- en televisiejournalistiek in de digitale eeuw veroordeeld tot de marge, of innoveert men om er sterker uit te komen? Bij BNN-VARA is de radio- of televisie-uitzending steeds minder vaak leidend. “Online content moet op eigen kracht succes hebben.”

Bij BNN-VARA is men niet bang om op de bek te gaan. Dat heeft Wilko van Iperen vastgesteld in het halve jaar dat hij hoofd Digitaal is bij BNN-VARA. “Eén van onze projecten heet veelzeggend Failing Forward. Daarbinnen richten we ons op een aantal radicaal vernieuwende ideeën waarbij het niet erg is om te vallen. Als we maar weer opstaan en er iets van leren.”

Het is niet erg om te vallen. Als we maar weer opstaan en er iets van leren

Onder de Failing Forward-vlag ontwikkelt de omroep speciale formats voor digitale kanalen. Zo heeft BNN-presentatrice Gwen van Poorten sinds augustus een persoonlijk vlog. Van Iperen: “De items die we daarvoor maken zijn afgestemd op de specifieke dynamiek van YouTube. In dat kader gaan we ook een proef doen met interactief drama voor op YouTube, of Instagram. In elk geval by default niet voor radio of tv.”

Nieuwe platforms testen is nodig om jonge kijkers te behouden. En niet alleen voor de BNN-tak. “De VARA heeft net zo goed belang bij jong publiek. Uiteindelijk zijn beide omroepen ooit opgericht met een missie. Als je die wilt blijven uitdragen, moet je blijven onderzoeken hoe je jongeren bereikt. We houden de vinger aan de pols. Op welk platform moet je bewegen? Het kan per seizoen verschillen of je op Facebook of op YouTube moet inzetten.”

Crossmedialisering

Naast radicaal nieuwe formats worden bestaande programma’s van BNN-VARA onderworpen aan ‘crossmedialisering’, vertelt Van Iperen. Neem Zembla, waarbij onlangs voor het eerst een online magazine werd gemaakt. “De tv-uitzending ging over data die mensen achterlaten op internet. Het online magazine ging over wat je als internetgebruiker kunt doen om je gegevens beter te beschermen.”

app_03Dat lijkt vooral bedoeld als extra service richting kijkers op de bank. Meer nog willen de makers een publiek bereiken dat de avond van de uitzending juist niet zat te kijken.

“Zo boor je nieuwe groepen aan. Vroeger probeerden we als omroep om tv-kijkers door te sluizen naar online. Dat kantelt: we willen nu dat mensen onze content vinden op de online platforms en sociale media die zij gebruiken, om ze vervolgens naar de platforms van BNN-VARA te krijgen. Daar is digitale content voor nodig die op zichzelf staat. Die op eigen kracht een online publiek trekt.”

Een geslaagd voorbeeld is de Vroege Vogels-app. De gebruiker kan een foto van een dier of plant die hij heeft gespot uploaden. De community van natuurliefhebbers die de app gebruiken helpt vaststellen welke soort het betreft. De app is voortgekomen uit het gelijknamige Radio 1-programma en de foto-community.

DWDD

Ook voor publieksfavoriet De Wereld Draait Door worden vanaf volgend jaar online stand-alones uitgezet. Nu al trekken fragmenten als Lucky TV en extra’s zoals DWDD University veel bekijks. Maar ook voor dit programma moet juist unieke content komen. Van Iperen: “Vanaf volgend jaar maken we items die speciaal worden geproduceerd voor DWDD.nl, met de kwaliteit die je op televisie ziet.”

Bij DWDD blijft de live-uitzending om 19.00 uur het middelpunt van het format. Maar soms wordt de uitzending op tv of radio secundair ten opzichte van de digitale uitingen. Zoals bij het ludieke idee van Bureau Sport Onderzoek om het NK Omhoog Schaatsen te organiseren.

“Daar doen we bijna dagelijks verslag van op online platforms, met name Facebook. Op televisie is er één keer per week een item van tien minuten”, vertelt Van Iperen. “Er is dus wel een uitzending, maar de levenslijn is online. En dat gaat vaker gebeuren.”

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

Geef een reactie

*