Online televisiekijken: geen groei, wel verschuivingen

online televisiekijken

Meer dan 3 miljoen mensen kijken elke maand online naar programma’s van NPO, RTL, SBS en Fox Sports. NPO is marktleider, de smartphone rukt op als belangrijkste platform om te kijken.

Het aantal mensen dat naar tv-programma’s kijkt op de laptop/pc, tablet en smartphone nam de afgelopen jaren niet toe. Maar er is wel een verschuiving gaande: de smartphone wordt door steeds meer mensen gebruikt om ‘televisie’ te kijken.

Dat blijkt uit de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) over het online tv-kijken in 2018 en uit een vergelijking met cijfers uit 2017 en 2016. In dat laatste jaar werd het online kijken voor het eerst apart gerapporteerd door SKO. Het gaat om reguliere tv-programma’s en sinds dit jaar ook om online-only programma’s van NPO, RTL, SBS/Talpa en Fox Sports Eredivisie.

In 2018 werden die reguliere tv-programma’s door 3,2 miljoen mensen per maand bekeken (live of on demand), de online-only programma’s hadden een publiek van 2,6 miljoen. Omdat de meeste online-kijkers zowel reguliere programma’s als online-only items bekijken gaat het totaal om 3,7 miljoen, een half miljoen mensen kijken dus alleen online-only items*.

In 2018 heeft 59 procent van de Nederlandse kijkers van 6 jaar en ouder naar een van die uitzendingen gekeken. In 2017 en 2016 werd alleen naar de tv-uitzendingen gekeken en niet naar de online-only content, waardoor de cijfers niet vergelijkbaar zijn (het ging toen om respectievelijk 54 en 56 procent).

Als we alleen naar de televisieprogramma’s kijken die binnen een week na uitzending online worden bekeken, is er op maandbasis geen groei maar zelfs een afname. In 2016 ging het om 3,3 miljoen kijkers, in 2017 om 3,1 miljoen en in 2018 om 3,0 miljoen.

De daling bij het kijken naar lineaire tv-programma’s wordt dus niet goedgemaakt door online kijken. Uit de eerdere cijfers bleek ook dat uitgesteld kijken, gamen of Netflix op het grote scherm de daling van het kijken naar reguliere lineaire tv niet compenseerden.

NPO wint

Als we naar de verschillende zendergroepen kijken, laat alleen de NPO groei zien: die gaat van 2,3 naar 2,6 miljoen online kijkers. RTL en SBS/Talpa vertonen een dalende tendens. Fox Sports Eredivisie heeft zo’n 200.000 maandelijkse kijkers, deze zender wordt sinds 2017 gemeten.

Online kijkers (miljoenen, per maand) naar NPO, RTL, SBS/Talpa en Fox Sports.

KLO meet de eigen ‘players’ van de zenders (RTLXL, NPOstart etc.), diensten als Videoland (eigendom van RTL) en YouTube-uitzendingen zitten er niet bij.

Platformen

Mensen kijken gemiddeld niet vaker per maand ‘televisie’ op het kleine scherm; de maandelijkse kijkfrequentie was 11,1 in 2018, 12,4 in 2017 en 11,4 in 2016. Maar er is wel een verschuiving binnen het gebruik, sommige platformen worden minder populair, andere groeien.

Eén trend is onmiskenbaar: de smartphone rukt op, en dat gaat ten koste van de andere platformen. In 2018 is de pc/laptop nog wel het populairste platform met 1,5 miljoen kijkers, maar de terugval (2 miljoen in 2016) is groot. Het smartphone-gebruik nam in drie jaar toe van 900.000 naar 1,3 miljoen.

Online kijkers (miljoenen, per maand) per device

Luizenmoeder

Net als op het grote scherm was De Luizenmoeder in 2018 het best bekeken programma met 420.000 kijkers online. Dat is 10 procent van het totale aantal kijkers naar het programma. Het programma Brugklas had met 32 procent het hoogste percentage online kijkers in de top-25.

Bij die 25 best bekeken programma’s zat één ‘nieuwsprogramma’, Zondag met Lubach (28 januari) dat op de 12e plek eindigde met 92.000 kijkers (tenzij we ook het Sinterklaasjournaal van 12 november meerekenen met 147.000 kijkers op plek 5).


* In de rapportage komen drie verschillende totalen voor: 3,7 miljoen kijkers per maand kijken live of on demand naar ‘reguliere’ tv-programma’s of speciale online-only items, 3,2 miljoen mensen kijken naar ‘reguliere’ tv-programma’s (live of on demand) en 3,0 miljoen kijken binnen een week na uitzending naar zulke programma’s. Zo’n 200.000 mensen hebben dus on demand naar oudere programma’s gekeken.

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.