Online tijdschrift hard//hoofd toe aan nieuwe stap

Online tijdschrift voor kunst en journalistiek hard//hoofd bestaat vijf jaar en is toe aan een nieuwe stap. De afgelopen jaren maakte het platform naam en bleek het een leverancier van jong talent. Op die functie als kweekvijver wil hard//hoofd meer nadruk leggen door partnerschappen met bijvoorbeeld opleidingen. Ook moet het directe contact met het publiek worden hersteld. ‘Facebook werkte eerst mee, maar nu tegen.’

Door: Jolien Scholte

Online tijdschrift hardhoofd, nu vijf jaar oud, werd destijds opgericht met het idee dat er op internet veel over jongeren werd geschreven, maar nauwelijks door de jongeren zelf. "En als jongeren zelf iets schreven, was het óf schreeuwerig zoals GeenStijl, óf inhoudsloos, óf allebei", stelt zakelijk leider Paul Victor. "Wij wilden diepgang bieden."

Het platform voor kunst en journalistiek wist zich de afgelopen jaren juist met die diepgang op de kaart te zetten. "Onze redactieleden zijn ontzettend verschillend, maar toch is er wel een soort ‘hardhoofd-stempel’, vooral op de manier van kijken naar dingen. In de kern proberen we serieuze en lichte onderwerpen te combineren én persoonlijk te maken."

Kweekvijver voor talent

Daarnaast is het platform een kweekvijver voor talent, vertelt Victor. "We bieden een podium aan talentvolle schrijvers en kunstenaars, en hebben een uitgebreide eindredactie, waarvan zij kunnen leren. Ons bereik van 25.000 tot 30.000 unieke bezoekers per maand op de site en 18.000 Facebook-vrienden blijkt heel waardevol."

Nu zijn er veel media die ‘een podium’ bieden, maar volgens Victor wordt er volop gevist uit de kweekvijver van hardhoofd. "Illustratoren die bij ons publiceren hebben inmiddels opdrachten van bijvoorbeeld NRC. En dat geldt ook voor onze schrijvers: we zijn een springplank voor journalisten en auteurs." Toch wil hij dat talent naar eigen zeggen niet opeisen. "Zonder ons waren ze er denk ik ook wel gekomen. Maar wij hebben hun ontwikkeling wel versneld, dat weet ik zeker."

Binnen de redactie is talent ook te vinden, vertelt Victor, maar het behouden van dat talent blijkt lastig. Een van de redenen is dat hardhoofd werkt met een redactie van vrijwilligers. "Jammer dat het geen voetbaltransfers zijn," grapt Victor, "want vaak komen ze bij de landelijke media terecht."

‘Advertenties zijn niet mooi’

Niet iedereen bij hardhoofd is vrijwilliger. In totaal wordt er ongeveer één FTE verdeeld onder Victor, de hoofdredacteur, adjunct en chef tekst. Ook voor bijzondere journalistieke projecten proberen ze geld vrij te maken. Reclame is er op het platform niet te vinden, dus waar komt dat geld vandaan? Victor: "Advertenties staan niet mooi op de site, en het levert verhoudingsgewijs heel weinig op. Ook willen we ons niet begeven op het schemergebied van gesponsorde content en advertorials."

"De eerste 2,5 jaar was er helemaal geen geld", vertelt Victor. Na een succesvolle crowdfund-actie van oprichter Rutger Lemm konden Victor, hoofdredacteur Jan Postma en adjunct Maartje Smits worden aangesteld. Daarna is er langzamerhand een jaarbudget bij elkaar gesprokkeld.

Hardhoofd ontvangt wel geld uit partnerschappen, zoals culturele stichting Castrum Peregrini. Voorwaarde bij dergelijke partnerships is dat hardhoofd totale vrijheid heeft in wat er wordt geschreven. Daarnaast wordt er ook nog wat geld met subsidie binnengehaald.

‘Toe aan nieuwe stap’

"We hebben het platform professioneler gemaakt", concludeert Victor. "We zijn minder gaan publiceren, gemiddeld zo’n tien items per week, maar de kwaliteit is omhoog gegaan." Volgens Victor is het platform wel toe aan een nieuwe stap. Die nieuwe stap valt samen met de zoektocht naar een nieuwe hoofdredacteur, aangezien Jan Postma en Maartje Smits per 1 januari 2015 zijn gestopt.

Wat die nieuwe stap gaat zijn, is volgens Victor ook deels aan de nieuwe hoofdredacteur. De mogelijkheden zijn talrijk, maar zelf ziet hij twee richtingen waarin een ontwikkeling plaats zou moeten vinden. "We kunnen meer inzetten op het feit dat we een kweekvijver zijn. We zouden onze naam kunnen verbinden aan opleidingen, of masterclasses geven."

Ook in het bereiken van hun publiek moet hardhoofd stappen zetten, meent de zakelijk leider. "We zijn meegegroeid met Facebook, maar dat werkt nu minder goed. Er zijn zoveel bedrijven op Facebook, en tijdlijnen van mensen zijn drukker." Victor wil het directe contact met het publiek herstellen. De site hoeft daarvoor niet het centrum te zijn: hardhoofd is ook aanwezig op Vimeo en Soundcloud. Victor: "Zelf zou ik graag investeren in een app, waarin je alles wat we maken kunt bundelen. Daar zouden we bijvoorbeeld ook de doelgroep 60+ op de iPad mee kunnen bereiken."

Ook een publiek voor verdieping

In afwachting van de nieuwe hoofdredacteur en nieuwe ontwikkelingen zit de redactie niet stil. Zo wordt er momenteel een videoredactie opgezet. Ook zoekt het platform naar een directe financiële relatie met het publiek. "Dat hebben we nooit eerder gehad, maar met een app zou dat bijvoorbeeld wel kunnen. Daarnaast zijn we nu ongeveer een maand begonnen met de mogelijkheid vriend te worden van hardhoofd."

Zelf kijkt Victor ernaar uit een nieuwe stap te zetten met het platform, maar hij is ook trots op wat er de afgelopen jaren bereikt is. "Ik denk dat we hebben bewezen dat je je niet hoeft te verlagen tot een top 10 kattenfilmpjes, maar dat je ook publiek kunt krijgen met verdieping."

Reageer

Geef een reactie

*