Ontwikkel zo veel mogelijk, des te groter is de kans dat je stuit op een goudader’

Volgende week gaan uitgevers en hoofdredacteuren, niet zijnde van de publieke omroep, langs bij staatssecretaris Sander Dekker (Media), om er onder meer nog eens op te wijzen dat het oneerlijk is dat de publieke oproep sites mag bouwen die concurreren met die van private partijen. In zijn algemeenheid speelt daar natuurlijk, dat dagbladen en omroepen die gewend zijn voor hun eigen inkomsten te zorgen, zich mateloos ergeren aan de vrijheid die een publieke omroep heeft om nieuwe activiteiten te ontwikkelen, zonder dat daarbij in eerste instantie de levensvatbaarheid (lees winstgevendheid) van zo’n activiteit voorop staat.

De irritatie bij de ‘commerciële’ uitgevers en hoofdredacteuren is natuurlijk begrijpelijk; Het is zuur als je een heleboel geld in een nieuwssite steekt om vervolgens te zien dat je in de gunst om de gebruiker wordt achtervolgd, of zelfs ingehaald, door een site die is ontworpen van publiek geld. Even begrijpelijk is het dat de publieke omroep zich niet naar de middeleeuwen laat verbannen en evengoed geld, tijd en energie steekt in innovatieve projecten. De omroepverenigingen kunnen dan vaak nog staande houden dat ze geld investeren van de vereniging zelf, de NOS kan dat minder. En juist die laatste is natuurlijk een geduchte concurrent voor eenieder die op het digitale slagveld strijdt om de gunst van de gebruiker.

De ‘commerciëlen’ hebben daarbij nog als extra probleem, dat ze het schandalig vinden als de sites van de ‘publieken’ advertenties bevatten (‘geld verdienen met belastinggeld’) , maar zo mogelijk nog bozer zijn als de sites zonder advertenties worden aangeboden (want sites zonder hinderlijke advertenties zijn aantrekkelijker).

De arme staatssecretaris zit daar woensdag tussenin. Hij heeft dikwijls als oplossing dat ‘de markt het werk maar moet doen’, maar in dit geval komt hij daar niet mee weg. Hij zal iets moeten vinden van de vernieuwingsdrang bij de publieke omroep en de zure reactie van de rest. Hij zal ook wel begrijpen dat de onvrede er altijd is, maar ontvlamt op het moment dat elke euro telt. Neem De Telegraaf: ooit kon daar het geld niet op, nu worden er zorgelijke cijfers naar buiten gebracht, zonder dat echt duidelijk wordt wat TMG gaat doen om het tij te keren.

In zo’n patroon past, dat er ‘een schuldige’ wordt gezocht. Het opheffen van de publieke omroep, of het verbieden van innovatieve activiteiten met ‘publiek geld’, helpt echter niet bij het oplossen van het werkelijke probleem: er zullen nieuwe wegen gezocht moeten worden om nieuws zódanig vorm te geven of in te bedden, dat het waarde krijgt voor gebruikers en/of adverteerders. Je zou bijna zeggen: ontwikkel zo veel mogelijk, publiek én privaat, des te groter is de kans dat iemand stuit op een goudader.

René van Zanten is Algemeen Directeur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*