‘Ook online wil RTL Nieuws een relatie met het publiek’

Hoe vernieuwend zijn Nederlandse omroepen? Zijn radio en tv in de digitale eeuw veroordeeld tot de marge, of innoveert men om er sterker uit te komen? In deze aflevering schetst uitgever Joris van Lierop de stand van zaken bij RTL Nieuws. “Er is nog steeds behoefte aan instituten.”

Toen Joris van Lierop in 2012 uitgever van RTL Nieuws werd, zei hij dat de nieuwsorganisatie nog maar aan het begin stond om te ontdekken hoe digitaal en tv elkaar kunnen versterken. Of hij inmiddels opgeschoten is in die zoektocht? “Eerlijk gezegd: ja en nee. We hebben een aantal mooie projecten opgezet waarin digitaal en tv met elkaar verbonden zijn. Anderzijds is er nog ongelofelijk veel te ontdekken en zijn er nog grote vragen.”
Eén van die vragen is hoe je (als omroep) online geld kunt verdienen. “Die vraag is al een jaar of tien actueel en blijft dat voorlopig nog wel. Zie de discussie over adblocker”, zegt Van Lierop. “Momenteel zijn advertenties in video’s voor ons een goede bron van inkomsten. Daarnaast biedt RTL via RTL XL en Videoland betaald afleveringen aan.”

Betaalmuren mogen geen onneembare vestingen zijn

Van Lierop ziet de bereidheid om te betalen toenemen. “Bij XL zijn de betaalde inkomsten groeiende. Het idee dat het allemaal gratis moet zijn zwakt af. Maar je moet wel onderscheidende inhoud bieden. En het moet eenvoudig zijn om toegang te krijgen. Betaalmuren mogen geen onneembare vestingen zijn waarvoor je drie verificatiecodes nodig hebt.”

Relatie aangaan

Met ongeveer 1,4 miljoen kijkers per dag blijft het nieuwsbulletin van 19.30 uur op RTL 4 het vlaggenschip. De digitale reikwijdte van RTL Nieuws nadert die van het halfacht wel. Van Lierop: “De website, apps en sociale media bereiken samen ruim een miljoen mensen per dag. We staan open voor alle podia. Zo plaatsen we op Instagram nieuwsfragmenten, weeroverzichten en video-infographics.”

Frits Wester

RTL Nieuws wil de binding die kijkers met gezichten als Frits Wester en Olaf Koens voelen online doortrekken. “Bijvoorbeeld met vlogs”, vertelt Van Lierop. “RTL Nieuws is geen anonieme nieuwsorganisatie, de gezichten van de medewerkers spelen een grotere rol dan bij een krant of tijdschrift. Het klinkt wat intiem, maar we willen een relatie met de kijker aangaan.”

Door online herkenbaar te zijn, hoopt RTL Nieuws (jonge) mensen ook weer feeling te geven met de tv-uitzendingen. “Stel: je volgt RTL Nieuws dagelijks online en er gebeurt iets groots zoals in Parijs. Dan schakel je toch sneller de televisie in op ons. Er is nog steeds behoefte aan instituten en iconen als het halfachtnieuws.”

Buurtfeiten

Ook de eigen onderzoeksjournalistiek, die RTL Nieuws koestert, is middels het platform RTL Facts deels digitaal georiënteerd. In 2016 wordt een extensie uitgerold: Buurtfacts. Van Lierop: “Buurtfacts is een bundeling van alle openbare informatie op buurtniveau, aangevuld met data uit ons eigen bestand. Gebruikers kunnen tot op postcode- of nog kleiner niveau gegevens over hun buurt opvragen. We gaan de data voortdurend updaten en daarvan alerts uitsturen.”

Bescheiden personaliseren

Iets waar RTL zich op stuk beet, is het personaliseren van nieuws. Een werkend model vinden blijkt lastig. “De behoefte is er, maar in de praktijk is het een taaie klus. Dat bleek uit onze proef met News Genius. Het blijkt een drempel voor gebruikers om allerlei filters in te stellen. Daarnaast zijn mensen toch bang om iets te missen”, vertelt Van Lierop.

“We kiezen daarom voor vormen van personalisatie op een kleiner niveau. Mensen kunnen bijvoorbeeld alerts instellen voor fragmenten uit nieuwsuitzendingen die over bepaalde onderwerpen gaan. Dat soort mogelijkheden werken voor nu beter.”

Geen livestream

Wat aanvankelijk ook niet leek te werken, was het in september gelanceerde RTL Z. Inmiddels komen de kijkcijfers van de zender ‘voor ondernemende mannen en vrouwen’ volgens Van Lierop aardig op gang.

Overigens gingen de opstartproblemen van RTL Z voorbij aan de digitale tak. Site, app en nieuwsbrief werden van meet af aan makkelijk gevonden. Waarom RTL Z dan niet volledig digitaal ging, met een online livestream? “Ziggo en KPN betalen voor het kunnen aanbieden van RTL Z, we kunnen daar geen gratis stream naast zetten. In die zin werkt het digitale pakket waarin we zijn opgenomen ook als een soort betaalmuur. We kijken of we RTL Z volgend jaar wel online betaald kunnen uitzenden.”

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

2 comments

Geef een reactie

*