Op weg naar een florerend Rotterdams productiehuis

Vers Beton won vorig jaar de aanmoedigingsprijs van The Challenge. Het online tijdschrift was toen op zoek naar een verdienmodel en dat lijkt nu gevonden te zijn. Vers Beton ontwikkelt zich voorzichtig tot productiehuis. De redactie werkt steeds vaker samen met andere partijen en af en toe wordt er een sponsor binnengehaald. "Met het excuus ‘we zijn maar een clubje vrijwilligers’ komen we niet meer weg."

Door: Dorien Vrieling

Over enthousiasme van medewerkers heeft hoofdredacteur Eeva Liukku niet te klagen. Het totale colofon van Vers Beton telt een man of honderd. Niemand krijgt ervoor betaald. Liukku: "Ons verdienmodel is de crisis in de journalistiek en de culturele sector, grap ik weleens. Maar als die conjunctuur weer wat aantrekt hebben we een probleem. Iedereen is ontzettend toegewijd, en we hebben jonge journalisten veel te bieden: goede eindredactie, professionele fotografie bij je stuk, netwerkmogelijkheden. Maar geen geld, en betaalde opdrachten gaan voor. Dat is logisch, daarom wil ik mensen die veel voor ons doen een vergoeding kunnen bieden."

Sponsoring in natura

De aanmoedigingsprijs van 5.000 euro die Vers Beton van het Stimuleringsfonds kreeg is besteed aan het kantoor van het tijdschrift, aan een nieuwe website die in ontwikkeling is en aan het opstarten van de stichting die Vers Beton inmiddels is. Door sponsoren wordt hen af en toe ook wat toegestopt, geld of iets anders. De hosting van de huidige website hebben ze met flinke korting kunnen regelen, hun kantoorruimte in een groot pand mogen ze kosteloos gebruiken. Voorlopig tenminste, want in september loopt het contract af. "We hopen dat het voortgezet kan worden, want het is voor Vers Beton ontzettend goed dat we een vaste plek hebben. Nu kunnen we potentiële sponsoren en samenwerkingspartners ontvangen, we kunnen hier vergaderen. Als je alles per mail moet doen wordt iedereen gek."

Vers Beton heeft in de drie jaar van haar bestaan een naam opgebouwd in Rotterdam. De site trekt zo’n 25.000 unieke bezoekers per maand, vorig jaar waren dat er nog 10.000. Het online tijdschrift presenteert zich als een serieus medium voor achtergronden en opinie, de lat ligt hoog. "Mensen kennen ons inmiddels en verwachten kwaliteit en continuïteit van ons. Met het excuus ‘we zijn maar een clubje vrijwilligers’ komen we niet meer weg." Nog een reden om geld te gaan verdienen: zo kan de toekomst van het tijdschrift veilig gesteld worden.

Werken aan een betere stad

Een van de pijlers van het ontwikkelde verdienmodel is samenwerking met andere partijen. Het afgelopen jaar stelde Vers Beton de opiniepagina van gratis krant Metro samen. Na tien uur, als de forensen de krant gelezen hadden, werden de artikelen op Vers Beton geplaatst. Verder maakte de redactie met architectuurproject Plug Rotterdam een serie artikelen over bouwprojecten, die hen een nominatie voor de Rotterdamse Persprijs opleverde. Liukku hoopt op meer van zulke samenwerkingen. "Ik wil het niet teveel dichttimmeren, alles is mogelijk, maar culturele en maatschappelijke organisaties passen goed bij ons. Zij staan ook achter een goed publiek stedelijk debat, met als achterliggend doel: werken aan een betere stad."

Af en toe voert de redactie een commerciële opdracht uit, bijvoorbeeld de verslaglegging van congressen. Prettig, want het levert geld op. "Het zou fijn zijn als steeds meer mensen weten dat Vers Beton voor hen kan schrijven, of dat nu is in een samenwerking, of voor een klant."
Maar wat er ook gebeurt, Vers Beton blijft een journalistiek medium. Als artikelen tot stand komen samen met een organisatie blijft de redactie inhoudelijk onafhankelijk en wordt het hoe en wat van de samenwerking duidelijk vermeld. "Bij commerciële klussen wordt de inhoud nooit via onze site gepubliceerd, alleen via de klant. Advertorials doen we niet. Dan begeef je je in een schemergebied tussen journalistiek en reclame, dat is onduidelijk voor de lezer."

Toekomstdromen

Liukku’s ambitie met Vers Beton? "Er een florerend, invloedrijk journalistiek productiehuis van maken," lacht ze. "Dat is natuurlijk nog dromen. We zijn begonnen met videoproducties, het zou gaaf zijn als we daarmee op termijn ook voor tv kunnen produceren. Misschien kunnen we boekjes gaan uitgeven, of andere websites. Maar voorlopig zou ik het al heel wat vinden als we met samenwerking, advertenties en sponsoring 2 tot 3 fte kunnen bekostigen."

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*