Op zoek naar reflectie en kwaliteit

Als we schrijven over innovatie in het medialandschap kijken we vaak naar ons eigen kikkerlandje of meteen naar het grote Amerika. Maar wat gebeurt er eigenlijk in de landen om ons heen? Een rondje Europa met in deze aflevering: Groot-Brittannië.

Door: Dorien Vrieling

Engeland is het land van de tabloid, waar Rupert Murdoch zijn imperium bouwde met kranten als News of the World. Het is inmiddels alweer drie jaar geleden dat die krant ter ziele ging na een afluisterschandaal. Hetzelfde land bracht ook Nick Davies voort, de gelauwerde journalist van The Guardian die Murdochs Werdegang beschreef en de Britse journalistiek eerder scherp portretteerde in zijn boek Flat Earth News. De Britse nieuwsconsument heeft de keuze tussen rijk geïllustreerde sensatiekranten en serieuze onderzoeksjournalistiek, en alles wat daar tussen zit. Een opvallende pijler van journalistieke innovatie in Engeland is de zoektocht naar inhoudelijke kwaliteit en reflectie. Ook aan de andere kant van het water heeft de waan van de dag het te verduren.

Voorbij de agendajournalistiek: Contributoria

Zo wil online magazine Contributoria, in 2013 opgezet door The Guardian, achtergrondverhalen bieden die verder gaan dan agendajournalistiek. Volgens Sarah Hartley, hoofdredacteur en mede-oprichter van de ‘Kickstarter voor nieuwsverhalen’, zijn veel Britse media bovendien te zeer gefocust op binnenlands nieuws. Contributoria richt zich dan ook voor een belangrijk deel op buitenlandse onderwerpen. Stukken op Contributoria hoeven geen hyperactuele link te hebben en zijn gevarieerd van toon en inhoud – binnenkort wordt zowel een verhaal geplaatst over de muur die Cyprus in tweeën deelt, als een stuk over de invloed van de schoonheidscultuur op vrouwen. Anders dan bij de meeste media bepalen de auteurs helemaal zelf waar hun stukken over gaan, mits ze genoeg steun krijgen van lezers. Journalisten pitchen hun idee, leden van Contributoria kunnen het ‘backen’ door er punten aan toe te kennen. Krijgt het idee genoeg punten, dan mag de journalist het stuk gaan schrijven. Hij wordt daarvoor betaald uit de contributiegelden van leden. Wat zij voor hun contributie terugkrijgen: invloed op de inhoud van Contributoria.

Slow journalism: Delayed Gratification

Het mooi vormgegeven magazine Delayed Gratification is een ander voorbeeld van journalistieke vernieuwing gericht op de inhoud. Volgens de oprichters is het tijdschrift, dat bestaat sinds 2011, ’s werelds eerste magazine vol slow journalism, de vorm van journalistiek die afstand neemt van het snelle nieuws en waarin verdieping wordt gezocht. Het blad, dat eens per kwartaal verschijnt, kijkt in lange verhalen terug op de afgelopen drie maanden. In onderstaand filmpje legt mede-oprichter Rob Orchard uit dat Delayed Gratification ‘de verhalen wil brengen die in andere media ontbraken’, en dat je het blad kunt zien als ‘either a slow magazine or a fast history book’. De redactie wil reflecteren op gebeurtenissen van de voorbije periode. Het blad kenmerkt zich door bijzondere infographics, zoals recent dit overzicht van de carrière van acteur Robin Williams. Delayed Gratification is opgericht door de stichting Slow Journalism, en het is een ‘liefdesproject’ van oprichters Orchard en Marcus Webb, die er hun spaargeld in staken. Ze zijn ‘proud to be last to breaking news‘, aldus hun slogan.

Alternatief nieuws: Shout Out UK

Voor nieuwsplatform Shout Out UK is niet de waan van de dag het probleem van de huidige journalistiek, maar een gebrek aan engagement bij jonge mensen. Het onafhankelijke netwerk bestaat nog maar twee jaar, maar groeide in die korte periode uit tot een invloedrijk en populair alternatief nieuwsmedium. De missie van Shout Out UK is om met artikelen, video’s en congressen jonge mensen politiek bewust te maken, door te laten zien ‘dat politiek directe invloed heeft op alles wat je doet, met het doel om onder de volgende generatie de politieke apathie te verminderen.’ In 2013 lanceerde het platform een campagne om van politiek een verplicht onderdeel van het onderwijs te maken. Shout Out UK werd opgericht door politicus en journalist Matteo Bergamini.

Lees ook:

Journalistieke innovatie in Europa: Viral is de trend in de Zweedse media

Reageer

Geef een reactie

*