‘Papieren weekkrant is gat in de markt’

20125600305.jpg

Anno 2015 nog een papieren krant oprichten klinkt op zijn minst ongebruikelijk. Toch heeft oprichter Jaap Meijers het volste vertrouwen in De Stand, een weekendkrant die een overzicht moet gaan bieden van het belangrijkste nieuws. "Wij willen de krant worden die mensen wél lezen."

Door: Menno van den Bos

Het aantal krantenabonnementen loopt al jaren terug. Volgens freelance journalist Jaap Meijers (o.a. Trouw, Z24) zeggen veel mensen hun Volkskrant of NRC op omdat ze geen tijd hebben om hem dagelijks te lezen. "Aan het eind van de week staart de stapel ongelezen papier in huis ze aan. Vaak stappen ze daarom over op een zaterdagabonnement. Het grote nadeel daarvan is dat je in de zaterdagkrant alleen het nieuws van vrijdag leest. Dan ben je alsnog niet helemaal op de hoogte."

Nieuwsblad De Stand – een echte krant van papier en inkt – moet dit probleem oplossen, zegt oprichter Meijers. "Wij gaan de lezer elk weekend bijpraten over het nieuws van de voorbije week, met daarbij de nodige duiding. Daarbij filteren we de ruis, zoals die ebola-patiënt die toch geen ebola bleek te hebben. Onze slogan is dan ook ‘minder lezen, meer weten’."

Bladeren in bed

Meijers liep al jaren met het idee voor De Stand rond. "Veel mensen krijgen het nieuws doordeweeks maar half mee. En ook als je veel nieuws checkt, is een overzicht fijn. Online zijn er wel weekoverzichten te vinden, maar die zijn beperkt. Ze missen bovendien de feeling en kwaliteit van een papieren krant. Je wilt op zaterdagochtend in bed rustig kunnen bladeren. Dat blijkt ook uit onderzoek: in het weekend willen mensen papier."

De grote uitdaging voor De Stand is om het weeknieuws zo aantrekkelijk mogelijk te brengen. De redactie oefent al enige weken met een online nieuwsbrief. Meijers: "Dat gaat heel aardig, het echt belangrijke nieuws is makkelijk in één overzicht te stoppen. De nieuwsbrief heeft inmiddels honderden subscribers, dus we kunnen aantonen dat er vraag naar dit concept is. Bijvoorbeeld aan investeerders: zet maar in het artikel dat we die zoeken. Het geld dat we met ‘friendfunding’ ophaalden is inmiddels wel op."

Dummies

De redactie van De Stand bestaat naast Meijers uit een redacteur en een vormgever. Daarnaast leveren bevriende freelancers regelmatig een bijdrage aan de nieuwsbrief. Zo voorziet datajournalist Stephan Okhuijsen van Sargasso elke editie van een infographic.

Meijers: "Veel van onze collega’s zijn erg enthousiast. Sommige anderen zijn skeptisch: ze consumeren al zoveel nieuws dat ze niet geloven dat er nog ruimte is voor De Stand. Maar voor de gemiddelde Nederlander is het binnen het enorme aanbod juist een uitkomst. Zij zeggen bijna allemaal: dat is echt iets voor mij."
Deze zomer moeten drie verschillende dummies van De Stand van de persen rollen. "Die leggen we voor aan panels van geïnteresseerden. Op basis van hun reactie kijken we wat de beste vorm is."

Meijers is geen verstokte dodebomenjournalist, en heeft veel ervaring met online journalistiek. Toch vindt hij het een misverstand dat innovatie altijd digitaal moet zijn. "Iedereen vindt papier maar raar en ouderwets, maar de markt is nog steeds gigantisch. Wij hebben daar een niche in gevonden. Als De Groene Amsterdammer kan overleven heeft De Stand ook bestaansrecht, daar twijfel ik niet aan."

Deel dit artikel:

Reageer

Geef een reactie

*