Partnerprogramma kan krantenindustrie miljard dollar opleveren

The Washington Post houdt de lippen stevig op elkaar over hun vorige maand uitgerolde Digital Partner Program (DPP). Veel meer dan het uitgevaardigde persbericht wil de krant niet kwijt. Logisch, het is de strategie voor een vernieuwd digitaal verdienmodel én om terrein terug te winnen op The New York Times.

Door: Hans Klis

Met het DPP stelt The Washington Post kosteloos content beschikbaar aan de betalende (digitale) lezers van bijna honderd Amerikaanse regionale kranten. Media als Delaware County, Daily Times en Ontario Inland Valley Daily Bulletin kunnen zo hoogwaardige journalistieke producties als extraatje aanbieden aan hun abonnees. The Washington Post krijgt hiermee toegang tot een breed nationaal publiek dat na het lezen van deze artikelen hopelijk ook besluit een digitaal abonnement op de krant van Amazon-baas Jeff Bezos te nemen.

Miljard dollar aan inkomsten

Desgevraagd laat Kristine Coratti, hoofd communicatie bij The Washington Post, in een korte verklaring per email weten dat het delen van ‘grensverleggende journalistiek’ bedoeld is om ‘betere samenwerkingen’ te cultiveren met andere kranten en hun lezers. De krant verwacht dat de DPP een miljard dollar (740 miljoen euro) aan inkomsten kan genereren voor de Amerikaanse krantenindustrie, aldus de website van de Financial Times. Dat bedrag is gebaseerd op zo’n tien miljoen lezers die met deze deal toegang krijgen tot de betaalde content van de krant, wat de positie op de advertentiemarkt ten goede komt.

Kaart met media die samenwerken met The Washington Post:

Inhaalslag

Het DPP maakt deel uit van een pakket aan strategieën van uitgever Bezos om The Washington Post online beter in de markt te zetten en daarmee ook geld te verdienen. Want de krant loopt achter op grote concurrent The New York Times. Die kozen er in 1980 voor om de krant in nationale omloop te brengen en plukt daar nu ook online de vruchten van. Onder Bezos voorganger, de legendarische bevlogen uitgever Donald Graham, bleef The Washington Post echter stevig geworteld in de Amerikaanse hoofdstad. Met de inhaalslag van DPP moet daar de komende maanden verandering in komen.

Grote ambities

Duidelijk is wel dat The Washington Post grote ambities heeft met het samenwerkingsverband. De krant is niet alleen van plan het digitale bereik in de Verenigde Staten te vergroten, maar ook over de grenzen. ‘We zullen in de toekomst ook in zee gaan met internationale partners’, laat een woordvoerder weten. Op welke termijn en wie de beoogde partners zijn, is wederom onduidelijk. ‘Dit is alles wat we op dit moment kwijt willen’.

Het partnerprogramma van The Washington Post blijft dus nog even in nevelen gehuld. De krant is overigens niet het enige medium dat zich in het veranderende Amerikaanse medialandschap wapent met samenwerkingen. Zo verdubbelt USA Today naar eigen zeggen dit jaar haar oplage door artikelen en zelfs hele katernen te delen met tachtig regionale kranten die eigendom zijn van hetzelfde moederbedrijf.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*