Persgroep-kranten doen het van alle regionale kranten online het beste

Nieuws |
  • Piet Bakker
  • 14 november 2018
  • 719 woorden , 3 min. lezen

NU.nl, NOS, AD en Telegraaf domineren de Nederlandse nieuwsmarkt en ook NRC, Volkskrant, RTL Nieuws en Trouw draaien mee in de top. Maar hoe zit het met die andere nieuwsmerken: de regionale kranten, omroepsites, magazines en digital-only’s?
Over de 50 grootste online merken wordt maandelijks gerapporteerd door NOBO, maar in de lijst staan alleen de grootste nieuwsmerken. Dit omdat ook Google, Facebook en andere ‘globals’ erin worden meegenomen, net als online winkels, buienradars, sites van sociale media en chatplatformen. In de top 50 van september 2018 stonden minder dan 10 ‘echte’ nieuwsmerken.
In totaal bevat het NOBO-onderzoek bijna 200 online merken. Om de lacune van de ontbrekende nieuwsmerken op te vullen maakte Erik Grimm van de NDP een uitdraai van alle merken over de maand september 2018. Omdat we van vorig jaar ook de gegevens van de meeste sites hebben, is het mogelijk om een vergelijking tussen beide jaren te maken.

Regionale kranten

Als eerste zoomen we in op de regio-kranten. Alleen Het Parool komt de laatste maanden soms in de top 50 voor. Alle andere titels zijn ‘bubbling under’.
De kranten van de Persgroep zijn dominant. Daar doen ze online kennelijk iets slims. De eerste niet-Persgroep-krant is De Limburger (wordt pas gemeten vanaf februari 2018). De Limburger is in print overigens wel de grootste krant van Nederland. Persgroep-titel PZC heeft op maandbasis een groter bereik dan Dagblad van het Noorden, Noordhollands Dagblad en Leeuwarder Courant, titels die een aanzienlijke hogere printoplage hebben dan de Zeeuwse krant.
De verschillen zijn bij sommige titels groot als we september 2017 met een jaar later vergelijken. Toch blijft de volgorde vrijwel gelijk, met de Persgroep-kranten aan kop. Het Parool ziet het bereik sterk groeien, De Gelderlander en BN De Stem verliezen rond de 10 procent binnen een jaar.

Websites van regionale kranten, september 2017 en 2018, online bereik per maand (unieke bezoekers)

In de complete lijst zijn ook ‘kleinere’ landelijke kranten opgenomen. Metro heeft een bereik van 1,3 miljoen, FD van ruim 750.000 en het Reformatorisch Dagblad van 300.000. Metro is de laatste maanden uit de top 50 gevallen. Voor de gratis krant is 1,3 miljoen een dieptepunt; in de laatste maanden van 2017 lag het nog boven de 2 miljoen.

Online-only

Behalve krantensites worden ook sites van omroepen, magazines en online-only merken gemeten. In onderstaande grafieken zijn alleen de merken opgenomen die in september 2018 200.000 of meer bezoekers trokken.
Dumpert is koploper in september 2018 bij de online-only merken met een bereik van ruim 1,5 miljoen, Manners Magazine en NSMBL scoren boven de 500.000. Dumpert staat vrijwel altijd in de top 50 en scoort daar gemiddeld tussen de 1,5 en 2,4 miljoen. Het bereik van de site fluctueert overigens sterk.

Websites van online-only merken, september 2018, online bereik per maand (unieke bezoekers)

 

Magazines

Bij de magazines zitten Libelle, Autoweek, Vrouw (Telegraaf) en Viva boven de miljoen, VI zit daar op 900.000, de rest volgt op enige afstand (LINDA Nieuws wordt vrijwel maandelijks bij de grote nieuwsmerken gerapporteerd, en is dan ook in de vorige aflevering langsgekomen).

Websites van magazines, september 2018, online bereik per maand (unieke bezoekers)

 

Omroepsites

Bij de omroepsites is de NPO absolute marktleider met een maandbereik van bijna 4 miljoen. Ook AVROTROS, NTR, BNNVARA, RTL Boulevard en Shownieuws scoren meer dan een miljoen unieke bezoekers per maand.

Websites van omroepen, september 2018, online bereik per maand (unieke bezoekers)

Laptop/pc – smartphone

Het hier gerapporteerde bereik is het gecombineerde bereik op alle platformen: laptop/pc, tablet en smartphone. Iemand die op meerdere platformen inlogt, telt maar één keer mee. Vrijwel alle merken bereiken de meeste mensen via de smartphone. Bij WhatsApp, Snapchat en Shazam is de smartphone goed voor meer dan 90 procent van de gebruikers. Maar ook mediamerken als RTL Boulevard, Ouders van NU, Cosmopolitan, RTL, Manners Magazine, NSMBL, Glamour, Upcoming, Sky, Woman’s Health, Man’s Health, Famme, Flair en FHM bereiken 80 procent of meer van hun gebruikers via de smartphone.
Aan de andere kant van het spectrum vinden we de mediamerken die nog sterk leunen op de pc en laptop: NTR, FD en Elsevier bereiken 60 procent of meer van hun bezoekers via de computer.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.