‘Printjournalist kunnen we niet belasten met internet’

Het Friesch Dagblad startte in 2009 met het project ‘Nieuwe Bronnen’: een reorganisatie waarmee de krant moest transformeren naar een rendabel multimediaal bedrijf. Het project mondde uit in een nieuwe landelijke website met nieuws voor christenen. Hoofdredacteur Lútsen Kooistra over de resultaten.

Door: Sean van der Steen en Bas Bareman

Drie jaar geleden klopte het Friesch Dagblad aan bij het Stimuleringsfonds met het project ‘Nieuwe Bronnen’. Het plan ging uit van drie punten: het verbeteren van de exploitatiestructuur, een reorganisatie binnen het bedrijf en een transformatie van printmedium naar een multimediale organisatie. Het dagblad ontving hiervoor 587.000 euro subsidie van het Stimuleringsfonds op basis van de persorganenregeling, bedoeld voor de exploitatieverbetering van noodlijdende dagbladen. Nu het project is afgerond, blijkt dat de doelen slechts deels zijn behaald.

Landelijke christelijke site

Hoewel het project zich aanvankelijk richtte op de krant met daarnaast een nieuw op te zetten landelijke nieuwssite, blijkt uit het eindverslag dat alle aandacht is gegaan naar het laatste aspect. De website Het Goede Leven (HGL) werd in 2012 officieel gelanceerd met nieuws en achtergronden voor een christelijk publiek. De site moest zo een portal worden voor christenen door het land heen, zodat het Friesch Dagblad een breder publiek aan kon spreken.

"Met Het Goede Leven hebben we besloten om over de grenzen te gaan", zegt hoofdredacteur Lútsen Kooistra. "Het Friesch Dagblad is een regionale krant, en het internet is bij uitstek een middel om het regionale karakter te overstijgen. Op internet is HGL een landelijke site. Dat is natuurlijk het leuke." Tegelijkertijd zou de site ervoor zorgen dat er nieuwe contentstromen – vooral columns en verhalen – op gang zouden komen. Deze content zou ook gepubliceerd worden in de krant. "En dat werkt", vertelt Kooistra. "Daarmee hebben we besparingen kunnen realiseren op de redactie."

‘Printjournalist niet belasten met internet’

Die besparingen op de redactie, ofwel de beoogde reorganisatie, hebben geen enorme gevolgen gehad. "Onze kerkredactie had een vacature, en die is niet opgevuld – omdat kopij van Het Goede Leven ook kopij is voor de kerkredactie van het Friesch Dagblad." Maar, zo vertelt Kooistra, de persoon die is aangenomen voor HGL kwam uit de organisatie, en de plek die door deze reallocatie ontstond, is weer opgevuld door een nieuw persoon."

De reorganisatie en verbeterde exploitatie zijn niet echt van de grond gekomen. Hoe zit het dan met de transformatie naar een multimediale organisatie? Kooistra: "Dat zijn we. We hebben een internetredactie van één man op HGL." Desondanks gaat ook die transformatie niet geheel volgens plan, vertelt Kooistra. "Een van de lessons learned is dat internetjournalistiek wezenlijk anders is dat printjournalistiek. Het werkt bij ons niet om een printjournalist ook te belasten met internet." Dat is bekende informatie, maar, zegt Kooistra: "Wij hadden er nog niet mee geleefd. Je weet dat van anderen, maar je moet het eerst zelf ervaren."

Van print naar multimediaal

Het Friesch Dagblad is sinds het project wel degelijk een multimediale organisatie, beweert Kooistra. "Alleen niet op de manier waarop we dachten dat het zou werken. Een project is er ook voor om te onderzoeken of iets werkt of niet." Volgens Kooistra zorgt de digitale kennis van HGL ervoor dat de website van het Friesch Dagblad beter kan worden onderhouden. Ook digitale marketing en de onlangs gestarte donateursactie onder lezers hebben er profijt van. "Daar zit heel veel van die ervaring in, anders hadden we een bureau moeten inhuren", legt Kooistra uit.

Desondanks lijkt 587.000 euro subsidie een hoge prijs voor deze ervaring, maar Kooistra meent dat het project volkomen verantwoord was. "Het kost nogal wat, zo’n project. Ook in de conceptuele fase gaat veel tijd en geld zitten. En we hebben heel veel geleerd." Maar, zo relativeert Kooistra: "Er zijn heel weinig succesvolle internetprojecten in Nederland, dat geeft aan dat het heel lastig is om iets te bedenken waar mensen op zitten te wachten en waar ook nog eens geld mee verdiend kan worden."

Verdienmodel is zoek

Geld verdienen met Het Goede Leven is vooralsnog niet aan de orde – momenteel gaat er zelfs kapitaal van het Friesch Dagblad naar het project. De site is wel opgericht als aparte B.V., om andere partijen de mogelijkheid te geven om te participeren.

Kooistra heeft wel enkele samenwerkingspartners gevonden, maar niet genoeg. Het verdienmodel is zoek, en Kooistra vertelt dat verschillende omstandigheden daar een rol in speelden. "Internetpubliek heeft weinig bereidheid om te betalen. Mijn overtuiging was (en is) dat als je in een nichemarkt gaat zitten, je liefhebbers aanspreekt die eerder bereid zijn om te betalen – maar dat is nog niet gebleken."

‘Betaalmuur werkt niet’

Het verdienmodel van de site, die nu 20.000 unieke bezoekers per maand trekt, was voornamelijk gericht op de implementatie van een betaalmuur. Het dagblad besloot daar mee te wachten tot er voldoende lezers op de site afkwamen. Maar uit gesprekken bleek dat de bezoekers niet bereid waren om te betalen voor de inhoud. Kooistra: "Maar misschien hadden we vanaf het begin moeten zeggen: 5 euro per maand."

Kooistra vertelt dat al gaandeweg duidelijk werd wat voor soort bezoekers de site trok. "Iemand die naar HGL surft is niet iemand die snel een wetenschappelijk artikel pakt. HGL is bij wijze van spreke als NU.nl. Dat zie je ook aan de duur van het bezoek, ze zijn zo weg.

In de toekomst gaat HGL, zo veronderstelt Kooistra, zich richten op samenwerkingen met bijvoorbeeld het Nederlands Dagblad, dat eerder al een betaalmuur op zijn site plaatste. Ook wil de site uitbreiden met meer christelijke partners en goede doelen zodat de site daadwerkelijk kan uitgroeien tot een portal. Kooistra: "HGL moet een soort portal zijn voor een scala aan nieuws, activiteiten, sfeer en boeken in de christelijke markt."

Lees ook

‘De enige uitgever die niet verloor op internet’ – Financiële problemen bij het Friesch Dagblad

Update 2 juli 2013

NDC mediagroep heeft voor het symbolische bedrag van 1 euro het Friesch Dagblad overgenomen. Volgens het Friesch Dagblad garandeert NDC de zelfstandigheid van de titel. Het Nederlands Dagblad (ND) toonde ook interesse in een overname, maar volgens directeur-uitgever Rinder Sekeris heeft NDC een voorstel gedaan dat voor het Friesch Dagblad ‘in ieder geval voor de korte termijn’ aantrekkelijker bleek.

Lees het eindverslag

Reageer

Geef een reactie

*