Radio die verder gaat dan de ether

Radio is springlevend. Niet alleen via de ether, maar ook online. Persinnovatie zet drie initiatieven op een rij met een journalistieke inslag én een vernieuwende online aanpak.

Door: Sean van der Steen

Hoewel de dood van radio al meerdere keren is voorspeld, blijkt het medium bijzonder goed in staat om mee te gaan met de tijd: al zo’n 100 jaar. De komst van het internet opende net zo goed deuren voor radio als het deed voor gedrukte media en tv. De grote trend die zichtbaar is: online radio on demand – luisteren naar wat je wilt, wanneer je wilt.

1. Grasduinen in BBC archief

De BBC bestaat sinds de jaren twintig van de vorige eeuw. Met zo’n lange geschiedenis (en inmiddels 57 kanalen) heeft de omroep een enorm archief opgebouwd, met content die soms nog verrassend actueel is voor de huidige programmamakers. Maar hoe ontsluit je zo’n enorm archief? Het antwoord is BBC Radio Explorer, een uitgebreide zoekfunctie met player binnen het archief van de BBC.

De tool is afgelopen zomer gelanceerd en bevindt zich nog in de bètaversie. Het idee komt van Jason Williams, een webdeveloper bij de BBC. Hij zocht naar een manier om van één onderwerp al het materiaal bij de BBC radiostations inzichtelijk te maken. De traditionele zoekmachine op de website van BBC was niet ingericht voor radio, dus zijn de ontwikkelaars van BBC hier tijdens een hackathon mee aan de slag gegaan.

Door simpelweg een zoekwoord in te typen, geeft Radio Explorer je een overzicht van alle BBC Radio clips over dat onderwerp. Aan de zoekfunctie van de tool moet nog wat gesleuteld worden om het gehele archief te ontsluiten, maar het begin is er.

2. Webdocumentaires bij NPR

NPR, een publieke radio-omroep van de Verenigde Staten, is een voorbeeld van een station dat vol inzet op digitaal. Zo werd onlangs de service NPR One geïntroduceerd: een app die gepersonaliseerde radio mogelijk maakt.

NPR maakt radio niet alleen on demand beschikbaar, maar werkt ook met andere mediavormen, die bij de traditionele manier van radio maken niet beschikbaar waren. Neem bijvoorbeeld Planet Money Makes a T-shirt, een webdocumentaire met video, audio en ondersteunende tekst. Wat opvalt: het geheel is absoluut niet gemaakt voor het medium radio – nee, juist voor het web. Slechts enkele audiofragmenten worden daadwerkelijk de ether ingestuurd. Dit bleek een succes, want het team won er de Online Journalism Award 2014 mee.

Ook het verdienmodel achter dit project is interessant. De productie van deze webdocumentaire is mede mogelijk gemaakt door het verkopen van de t-shirts waar het verhaal om draait. Het team wilde 50.000 dollar ophalen via Kickstarter, en eindigde met ruim het tienvoudige: 590.000 dollar.

Nog een mooi voorbeeld dat NPR zich niet laat tegenhouden door de beperkingen van het medium: De populaire maandelijkse rubriek The Picture Show – drie kwartier radio over foto’s die de luisteraar niet kan zien zonder naar de website te navigeren.

Audpho

Het Challenge-project Audpho heeft een vergelijkbaar idee. De intimiteit van radio gecombineerd met de aantrekkingskracht van topfotografie. Klik hier voor meer informatie.

3. Woord.nl – Alle verhalende radio op één plek

Van Nederlandse bodem komt Woord.nl: de mooiste radioverhalen van de Publieke Omroep, verzameld op een plek. De rijke Nederlandse radiocultuur wordt via dit platform digitaal ontsloten. Het platform is begin dit jaar van start gegaan en bevat met name verhalende radio: gesproken radioprogramma’s zoals interviews en hoorspelen, maar ook radiodocumentaires en reisverslagen.

Het platform is ontwikkeld door de VPRO in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en het Mediafonds.

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*