‘Radio en tv gaan op in hybride vormen’

Hoe innovatief zijn de omroepen in Nederland? Zijn radio- en televisiejournalistiek in de digitale eeuw veroordeeld tot de marge, of innoveert men om er sterker uit te komen? In het eerste deel van deze serie vertelt directeur Taco Rijssemus over de tussenstand bij KRO-NCRV.

Fusieomroep KRO-NCRV profileert zich als “innovatieve media-organisatie”. In antwoord op de vraag waar dat op gebaseerd is, prijst directeur Taco Rijssemus vooral De Monitor. “Met dit programma hebben wij als eerste het hele journalistieke proces opengelegd. Mensen kunnen doorlopend actief bijdragen; ik zie het als een geavanceerde vorm van crowdsourcing. De Monitor heeft de aanzet gegeven voor KRO-NCRV om de samenwerking met het publiek nog meer op te zoeken. Zo werken we aan een app met als werktitel Standpunt, waarmee we het publiek om input vragen.”

Er is nog een reden waarom Rijssemus De Monitor eruit licht. Het format koppelt met succes klassieke televisie aan internet (de voortgang van elk item wordt getoond op de website). “Zulke hybride vormen, waarbij we het bestaande medium met online combineren, gaan we meer doen. Maar we maken ook steeds meer web-only content. Een voorbeeld daarvan is het nieuwe concept No Limits Network.” De KRO-NCRV evolueert zodoende van omroep tot multimediaal productiehuis.

Twee sporen

KRO-NCRV dwingt innovatie onder meer af door ‘interne start-ups’ te kweken. Daarvoor worden nieuwe teams geformeerd die nadrukkelijk het experiment mogen opzoeken. Rijssemus: “Deze teams bestaan vooral uit jonge mensen van buitenaf die een natuurlijke affiniteit hebben met nieuwe mogelijkheden. Samen met één ervaren redacteur van de oude garde werken zij aan fundamenteel innovatieve formules. De projecten zijn tijdelijk en als er iets mislukt – wat hoort bij innoveren – proberen we iets anders.”

Hij legt uit: “Op deze manier innovatie organiseren werkt beter dan wanneer je het binnen een bestaande redactie probeert onder te brengen. Daar is het proces er nog niet op ingericht en ontbreekt de relevante kennis, dus dan gaat het niet vliegen.”

Uiteindelijk moet de lust tot innovatie echter ook in de bestaande structuren van KRO-NCRV zinken. Rijssemus wil niet dat vooruitgang wordt geïsoleerd in een proeftuin waar de rest van het omroepapparaat zich omheen beweegt. “Ieder stapje in het journalistieke werkproces moet worden beïnvloed door nieuwe digitale mogelijkheden. Zelfs het draaien en monteren. Zo heeft een Brandpunt-verslaggever onlangs al gefilmd met zijn mobiele telefoon. Het is nog zoeken, maar ingesleten patronen moeten langzamerhand op de schop.”

Denkfout

KRO-NCRV staat wat dat betreft pas aan het begin van de omslag die Rijssemus voor zich ziet. Toch durft hij te stellen dat zijn omroep beter bij de les is dan de andere publieken. “In vergelijking met de rest lopen wij voorop.”

Hoe hij de algehele toekomst van de NPO beziet? “In elk geval zullen de nieuwe media de oude niet vervangen, dat is een klassieke denkfout. Er komt van alles bij – maar radio en televisie blijven bestaan. Programma’s zullen wel evolueren: ze nemen interactieve vormen aan of worden hybrides met een online component. Al blijven daar ook weer uitzonderingen op. Een film willen mensen gewoon zonder extra’s kijken.”

De vervolgvraag is wat de radio- of tv-journalist moet doen om mee te draaien in een wereld waarin formats enerzijds worden gedeconstrueerd, en anderzijds juist versmelten. Rijssemus: “De kern is dat waar de klassieke journalist een contentmaker is, de nieuwe journalist ook een marketing- en communicatiespecialist is. Vroeger maakte je gewoon een programma voor de zender. Vanaf nu moet je weten hoe je bepaalde content aantrekkelijk kunt maken en ‘weg kunt zetten’ op de plek waar mensen zijn.”

Lees ook de blog van Taco Rijssemus op Villamedia.nl, waarin hij de algehele strategie van KRO-NCRV op een rijtje zet.

Reageer

1 comments

Geef een reactie

*