Samen met het publiek experimenteren met nieuwe vertelvormen

De BBC heeft BBC Taster gelanceerd, een online platform waarop de omroep innovatieve vormen van storytelling publiceert. Het gaat om experimentele concepten voor zowel televisie, radio als online. Aan het publiek de taak de concepten te testen, beoordelen en delen.

Met Taster gaat de BBC op zoek naar nieuwe manieren om verhalen te brengen, nieuw talent de kans te geven zich te ontwikkelen en nieuwe technologieën te ontdekken. Producties, doorontwikkeld of slechts in de conceptfase, die eerder achter gesloten deuren zouden blijven, worden nu openbaar. Naar aanleiding van de feedback die het publiek kan geven, kunnen concepten nu sneller aangepast worden aan de wensen van het publiek en veranderende mediagewoontes.
Ontwikkelen voor diverse devices is een belangrijk onderdeel van Taster. Een steeds groter deel van het publiek gebruikt een smartphone of tablet, en ook het gebruik van social media blijft stijgen. Taster stelt de omroep in staat sneller in te spelen op nieuwe technieken en de continue veranderende mediagewoontes van het publiek.

Volgens Ralph Rivera, directeur van BBC Future Media, zit innovatie
altijd al in het bloed van de BBC, sinds de geboorte van radio en televisie, tot het huidige digitale tijdperk. “BBC Taster is hierin de volgende stap, waarbij we onze redactionele en technologische kennis samenbrengen en openstellen voor het publiek. Dit geeft waardevolle feedback en technische inzichten die ons helpen onze ideeën verder aan te scherpen en de concepten met het grootste potentieel verder te ontwikkelen,” aldus Rivera. Danny Cohen, directeur televisie bij de BBC, stelt dat Taster ervoor zal zorgen dat de omroep in de voorhoede blijft als het gaat om vernieuwende mediaproducties.

Creatief directeur Will Saunders ziet nog een ander voordeel in Taster. “Door Taster hoeven we niet meer voor één project te kiezen om daar vervolgens alle energie in te steken. Je probeert heel veel dingen uit, ontdekt hoe concepten werken op diverse platformen en of de ontwikkelde software werkt zoals bedoeld,” vertelde hij tegen journalism.co.uk. Op die manier krijgen meer ideeën een kans en krijgen concepten de mogelijkheid zich in de praktijk te bewijzen.

Your Story

Taster is direct bij de lancering al goed gevuld met content en de producties zijn zeer divers. Op de homepage zijn alle concepten verzameld, maar er kan ook op thema gezocht worden. Your Story is een van de concepten. Welke hit stond er op nummer 1 toen jij geboren werd, en wie won de verkiezingen toen jij voor het eerst stemde?

Your Story

Your Story

Wie was er aan de macht toen je voor het eerst mocht stemmen?

Met de tool Your Story ga je terug in de tijd, creëer je je eigen tijdlijn en daarmee ‘Your Story’ ? je eigen verhaal. Inloggen via Facebook is genoeg om de Your Story pagina te genereren,waarna een gepersonaliseerde longread verschijnt waarin onder andere te lezen is welke technologieën opkwamen in je geboortejaar en welke hit er toen op nummer 1 stond. Ook persoonlijke info wordt ? via Facebook (moet toestemming voor gegeven worden) ? in de longread opgenomen. Tussen de nieuwsfeiten zie je zo ook je eigen carrière in de tijdlijn voorbij komen. Opvallend: tijdens het uitproberen van de tool crasht de pagina twee keer. Een simpele refresh volstaat vervolgens. Vervelend? Nee, laten we het zien als de charme van innovatie, het zijn immers nog maar concepten.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*