Samenwerking uitgevers en Facebook

Facebook wil gaan samenwerken met uitgevers en journalistieke content direct op het platform tonen, meldt The New York Times. De gebruiker hoeft Facebook zo niet meer te verlaten om verdiepende content te lezen. Voor uitgevers wordt aan een advertentiemodel gewerkt.

Met 1.4 miljard gebruikers is Facebook een belangrijke bron van bezoekers voor de meeste nieuwsorganisaties, zeker in hun zoektocht naar een jonger publiek. Volgens The New York Times is Facebook de afgelopen maanden in gesprek geweest met een aantal grote mediaorganisaties, over het publiceren van hun content binnen het Facebook platform. Gebruikers zouden dan niet meer via een link op een externe website terechtkomen, maar artikelen direct op Facebook zelf kunnen lezen.

Een dergelijke samenwerking zou een nieuwe stap zijn in de manier waarop uitgevers met content omgaan. Waar doorgaans de opvatting was dat content alleen op het eigen platform gedistribueerd moest worden, om zo de volledige controle te hebben, te verdienen met advertenties en de mogelijkheid data te verzamelen over lezers, wordt die opvatting in deze nieuwe opzet overboord gegooid.

Volgens ingewijden zal Facebook de nieuwe functionaliteit de komende maanden gaan testen. Verwacht wordt dat The New York Times, Buzzfeed en National Geographic mee zullen werken aan de test. Ook zou het sociale netwerk gesproken hebben over verdienmodellen, om de samenwerking voor uitgevers aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld door advertenties te tonen bij de journalistieke content.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*