Snapchat wordt uitgever

Snapchat lanceert eind deze maand de dienst Discover, waarmee eigen geproduceerde content en content van externe partijen via het platform gepubliceerd wordt. Snapchat wil daarmee meer zijn dan een distributiekanaal en wordt zelf uitgever.

Welke content Discover precies zal publiceren is nog niet volledig bekend, maar eerder werd al duidelijk dat er onderhandeld is met onder andere Comedy Central, Spotify en Vice. Dat biedt een brede verwachting aan content vormen (audio, video, tekst), op verschillende aandachtsgebieden. Interessant om te zien is dat ook een aantal journalistieke partijen lijken deel te nemen aan Discover. Zo noemt Digiday naast het steeds populairder wordende Vice, ook CNN en Daily Mail, die een journalistieke bijdrage zullen leveren. Daarnaast gaat Snapchat ook zelf content produceren, waarvoor de afgelopen maanden tal van journalisten zijn aangenomen.

Nieuw verdienmodel

Snapchat is al langer bekend binnen het journalistieke landschap. Net als met andere chatapps als Whatsapp en Yo wordt er door traditionele mediapartijen mee geëxperimenteerd. In tegenstelling tot deze experimenten, biedt Discover niet alleen een groter bereik, maar ook nieuwe kansen om inkomsten te genereren. Discover wordt voorzien van online advertenties in de vorm van pre-roll video’s, maar ook speciaal voor het platform ontwikkelde ads die – in stijl van het platform – een beperkte beschikbaarheid zullen hebben. Deze manier van contentdeling van externe partijen biedt zowel Snapchat als de publicerende uitgevers – bij succes – een nieuwe bron van inkomsten.

Update 29-01-2015

Inmiddels is er

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*