Sneller dan de rest van je fouten leren

Op een zonovergoten dag, nog ver voor de finale van de Tegel, ontmoeten wij onze businesscoach bij hem thuis aan de keukentafel. Op het uiteinde van de tafel ligt een dik boek met de titel Lean Startup. Onze coach zet twee koppen koffie voor ons neer en klapt zijn laptop open. "Kijk eerst eens dit filmpje. Gewoon 5 of 6 keer achter elkaar. Dan weet je hoe je erachter komt of je een product hebt waar mensen op zitten te wachten."

In het filmpje zien we een jongen voor een whiteboard interviewtechnieken uitleggen. Wij zouden niet de eerste start-up zijn die jammerlijk faalt omdat onze klantengroep toch wat anders blijkt te willen, verzekert de digitale coach ons met een glimlach. Op het whiteboard schrijft hij een rijtje vragen op die de basis moet vormen van ons onderzoek. We kijken op van ons scherm en onze coach vervolgt zijn verhaal. "Als mensen vertellen dat ze het product wel zouden willen gebruiken zegt dat niks. Dus we moeten bewijs vinden dat ze het echt nodig hebben."

Zitten Nederlandse journalisten wel op Page Facts te wachten?

Onze businesscoach beheert onze prijzenpot en helpt bij het opstarten van ons bedrijf. In de eerste sessie legt hij in grote lijnen uit wat ons te wachten staat. Eerst gaan we aan de slag met het verifiëren van het idee: zitten Nederlandse journalisten wel op Page Facts te wachten? En zo ja, wat hebben ze dan precies nodig? Pas als we dat zeker weten, kunnen we een product ontwerpen dat we dan handmatig gaan testen. Daarna gaan we de markt op.

Opnieuw opent onze coach zijn computer. Dit keer stuurt hij een e-mail met een Excelsheet. ‘Experiment Data’, heet het document. "Jullie gaan met alle mogelijke klanten praten om uit te zoeken waar frustraties zitten. Doe dat volgens de vragenlijst uit het filmpje en zet alle antwoorden in dit formulier, dan rolt daar ons product uit." Dat klinkt overzichtelijk. En wij willen ook wel testen of ons product gewild is en of het werkt.

Zo veel mogelijke falen om sneller te leren

"Niemand ter wereld weet hoe je een start-up succesvol maakt", vervolgt onze coach. "En dat kan je ook niet weten, want start-ups zijn met een nieuw product bezig. Daarom werk ik volgens de lean start-up methode. Dit houdt in dat je zoveel mogelijk faalt. Zodat wij, sneller dan de rest, van onze fouten leren." Dus de komende tijd testen wij ons idee.

We spreken af om binnenkort rond de veertig journalisten uit te horen over hun onderzoeksmethode. De daaropvolgende dagen maken we afspraken met de eerste paar redacties en op de avond van De Tegel trekken we journalisten aan hun jasje. Resultaat: de komende tijd gaat Page Facts het land door. Op bezoek bij journalistiek Nederland. Want zo komen wij er achter waar Page Facts het beste bij kan helpen.

Page Facts won op 13 april in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de Tegel Toekomst Prijs

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*