Sociale media als onmisbaar journalistiek gereedschap

Sociale media zijn natuurlijk leuk om je vrienden op de hoogte te houden van alle spannende dingen die je meemaakt in je leven, maar wat moet je er mee als professionele nieuwsorganisatie? Op die vraag heeft internetdeskundige Henk van Ess een duidelijk antwoord: veel. Tijdens de sessie over sociale media liet hij zien hoe bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook op een journalistieke manier gebruikt kunnen worden.

Allereerst zijn sociale media natuurlijk een mogelijke nieuwsbron voor journalisten. Maar al te vaak wordt via Twitter en Facebook nieuws gemeld nog voor de grote persbureaus het op hun radar hebben gesignaleerd. Soms ook wordt het bewijsmateriaal erbij geleverd, in de vorm van video’s of foto’s. Neem de foto van de ernstige gehavende Bin Laden nadat hij was gedood door Amerikaanse troepen in Pakistan. Verspreid via sociale media en door verschillende nieuwsmedia gretig gepubliceerd. Maar wacht even, was die foto wel echt? Ging het niet om en gemanipuleerde foto? Inderdaad. Stom dat sommige gerenommeerde nieuwsmedia zoals de NOS die foto hadden gepubliceerd, meent Van Ess, want het is heel eenvoudig om te checken of die foto al langer rondzwerft op internet en gemanipuleerd is. Bijvoorbeeld met de fotozoekmachine Tineye. Je uploadt de foto en krijgt even later de zoekresultaten. Wat blijkt? De foto van Bin Laden is al oud, het bloed en de kneuzingen zijn voor de gelegenheid toegevoegd door een creatieveling die het leuk vindt om mensen in het ootje te nemen.

Hetzelfde Tineye is overigens handig om vast te stellen wie op een foto staan. Stel je krijgt een foto aangeleverd met daarop Barack Obama. Tja, de Amerikaanse president, die herkennen we wel. Maar wie is toch die wat dikkige meneer die naast hem staat? Gooi de foto door Tineye, en met een beetje geluk vind je een website waar de foto eerder is gepubliceerd. Met een beetje meer geluk staat daar in het onderschrift ook nog eens wie dat dikkerdje is.

En zo laat Van Ess de ene na de andere handige zoektruc de revue passeren. Zoek je het 06-nummer van deze of gene? Met enkele slimme muisklikken manoeuvreert Van Ess via LinkedIn naar Twitpic en eindigt op Facebook waar het gevraagde nummer uiteindelijk wordt aangetroffen.

Vaak is het een kwestie van de juiste tools kennen. Van Ess geeft zijn toehoorders nog een paar suggesties. Installeer bijvoorbeeld Rapportive als je Gmail gebruikt. Op het moment dat je een mailtje van iemand ontvangt, zorgt Rapportive ervoor dat je meteen alle persoonlijke informatie te zien krijgt die op sociale netwerksites over die persoon te vinden is. Iets soortgelijks is de People Widget van Google.

Sociale media zijn dus handig om allerhande informatie te zoeken en checken. Maar er is meer. Zoals crowdsourcing. Oftewel de massa als bron gebruiken. Van Ess laat een aantal voorbeelden zien. Een kaart waarop je kan zien waar het ijs dik genoeg is om een tochtje te schaatsen. Of een kaart waarop te zien is waar wegen door hevige sneeuwval onbegaanbaar zijn. De informatie van deze kaarten is niet afkomstig van de schaatsbond of de politie, maar van gewone mensen die zelf graag een stukje schaatsen of zelf zijn vast komen zitten in de sneeuw.

Ook nieuwsorganisaties zouden dit soort projecten prima kunnen ontwikkelen. Van Ess heeft inmiddels wat ervaring opgedaan met de Duitse omroep ARD waar hij adviseert over crowdsourcing. Dat heeft een aantal dingen geleerd. De belangrijkste is: gooi niet meteen de boel online, maar zorg eerst voor een stevige basis. Schakel daarvoor eerst een beperkte groep deskundigen of liefhebbers in die de kar kunnen trekken. Laat hen eerst het nodige bijdragen en bouw het vervolgens beetje bij beetje verder uit. Laat het project zich vervolgens als een inktvlek langzaam verder verspreiden.

Sociale media en journalistiek, volgens Henk van Ess is er nog een wereld te winnen. Maar het is wel een kwestie van investeren: mediaorganisaties moeten zich verdiepen in de tools en strategie├źn om sociale media op een nuttige manier in te zetten.

Reageer

Geef een reactie

*