Sprong in het digitale diepe

Digitalisering bij printmedia is meestal een langzaam proces, waarbij print en online een lange periode naast elkaar bestaan. Maar er zijn ook kranten en tijdschriften die de sprong in het diepe maken en – soms gedwongen- voor een volledig online strategie kiezen. Welke ‘dode bomen’ gingen digital-only en hoe liep dat af? Zeven voorbeelden.

Door: Menno van den Bos

1. U.S. News & World Report

Het tijdschrift U.S. News & World Report ging in 2010 digital-only. Het blad was lang het derde weekblad na Newsweek en TIME, maar raakte in het onlinetijdperk in het slop. U.S. News werd een digitaal tijdschrift en de bijbehorende website werd flink uitgebreid. Dat bleek een succes: in 2013 was het bedrijf weer winstgevend. U.S. News was en is bekend om het uitbrengen van ranglijsten van ziekenhuizen, scholen en universiteiten. Die ranglijsten bleken het online nog beter te doen en waren zo een belangrijke reden voor het succes van de overstap.

2. Newsweek

Newsweek ging ook digitaal, maar keerde op zijn schreden terug. Het befaamde Amerikaanse weekblad stapte in 2013 over op een online format (web en iPad). Dit moest de vrije val in oplagecijfers stuiten. Helaas: Newsweek bleef het slecht doen en een aantal lezers wilde de papieren versie terug. Een nieuwe eigenaar die wilde inzetten op betrokkenheid van de lezers, besloot Newsweek te laten terugkeren op papier. In maart 2014 lag het blad weer in de kiosks. Inmiddels is Newsweek weer financieel gezond.

3. Seattle Post-Intelligencer

De Seattle Post-Intelligencer ging in 2009 na 145 jaar verder als website: The P-I.com. De tweede krant van Seattle leed op dat moment al acht jaar verlies, waardoor de uitgever moest kiezen tussen opheffen of in digitale vorm verder. Het werd dat laatste. De redactie van de P-I slonk door de transitie van 165 naar 20 journalisten. Digitaal was de krant wel levensvatbaar, met anno 2015 rond de 900.000 unieke bezoekers per maand.

4. Intermediair

De enige Nederlandse titel in deze lijst. Uitgever De Persgroep stopte in 2012 met de papieren editie van Intermediair, een personeelsadvertentieblad aangevuld met journalistieke artikelen. Intermediair werd de naam van een breed platform waar onder meer de banensites van de kranten van De Persgroep in opgingen. Binnen dit platform ging het oude papieren blad door als gratis digitaal magazine. Intermediair magazine is nu hier te lezen.

5. Lloyd’s List

In 1734 rolde de eerste editie van de persen, in 2013 de laatste. Na bijna 280 jaar ging Lloyd’s List, het Engelse dagblad voor de scheepvaartsector, digital-only. In tegenstelling tot andere titels in dit lijstje zat Lloyd’s List niet in acute financiële nood. Men was er door een enquête achter gekomen dat de digitale tak (site en apps) hoger werden gewaardeerd dan de papieren editie. Er waren slechts 25 abonnees die enkel de papieren krant lazen. Door de printversie op te heffen kwam er ruimte vrij om te innoveren op het gebied van verslaggeving en datajournalistiek.

6. Christian Science Monitor

Het Amerikaanse Christian Science Monitor stopte in 2009 als papieren krant. Het dagblad werd vanaf dat moment gedistribueerd als digitale nieuwsbrief. Daarnaast werden de site en apps uitgebouwd. Dalende oplages waren de reden. Helemáál digital-only ging de Christian Science Monitor uiteindelijk niet: er kwam een papieren ‘weekly’. Ondanks de specifieke titel is Christian Science Monitor gericht op een algemeen publiek.

7. GOOD magazine

GOOD magazine werd in 2006 gelanceerd als lifestyleblad voor een maatschappelijk betrokken publiek. In 2012 werd het papieren kwartaalblad opgeheven om er een ‘community based online social platform’ van te maken. Dat werkte niet helemaal, mede doordat de precieze insteek voor het publiek onduidelijk was. Afgelopen maart keerde GOOD daarom terug op papier. Daarmee maakte het blad dezelfde cirkel als Newsweek. Net als Newsweek is ook bij GOOD het opbouwen van een duurzame band met de abonnees de strategie voor de toekomst.

Ken jij nog een titel die volledige digital-only is gegaan? Laat het hieronder weten.

Reageer

Geef een reactie

*