‘Start-ups willen niet overladen worden met workshops’

Ruim een jaar geleden werd in de Berlijnse wijk Kreuzberg gestart met de Axel Springer Plug & Play Accelerator, een bedrijf dat digitale start-ups een ‘kickstart’ geeft. Het initiatief komt voor een deel voort uit de Duitse mediaonderneming Axel Springer SE, uitgever van onder andere de dagbladen Bild en Die Welt. Luise Gruner, manager programs and finance, vertelt hoe de Accelerator werkt en welke lessen er tot nu toe uit getrokken zijn.

Door: Dorien Vrieling

De Axel Springer Plug and Play Accelerator geeft digitale start-ups de kans om in drie maanden een grote stap voorwaarts te zetten. Elke deelnemende start-up krijgt 25.000 euro, uitgebreide begeleiding en toegang tot het internationale netwerk van de twee aandeelhouders: een grote investeerder in start-ups, het Plug and Play Tech Center in Silicon Valley, en mediabedrijf Axel Springer SE.

Liever ervaringen delen dan veel advies krijgen

Het programma betekent niet alleen een financiële injectie voor de projecten, het is ook de bedoeling dat start-ups er het een en ander van opsteken. Daarom worden er allerlei workshops aangeboden, over zaken als online marketing, juridische kwesties en pitchen voor investeerders. Gruner: "In het eerste programma boden we elke week twee workshops aan. We hebben geleerd dat dat teveel is. Teams willen niet overladen worden met workshops en events. Sowieso hebben we gemerkt dat mensen er veel meer aan hebben om ervaringen te delen, dan steeds advies te krijgen."

De Axel Springer Plug & Play Accelerator is een bedrijf met een klein team. Drie maanden geleden zijn de taken onderling duidelijk verdeeld, maar aanvankelijk ‘deed iedereen in feite alles’, zegt Gruner. Zelf is ze verantwoordelijk voor het programma en alle financiële zaken die erbij komen kijken. Daarnaast heeft ze, net als de anderen in het team, enkele start-ups onder haar hoede.

Start-ups met minimaal één ‘tech person’

Om mee te mogen doen aan het Acceleratorprogramma moeten start-ups een businessmodel hebben dat met media te maken heeft, of moeten ze in de toekomst op een of andere manier samen kunnen gaan met Axel Springer of Plug and Play. Gruner: "We zoeken sterke teams met minimaal één tech person." De teams moeten al een prototype kunnen laten zien, of een businessmodel hebben waar al een marktanalyse over is gehouden. "En het moeten projecten zijn met opschaalbare businessmodellen. Tenslotte investeren we erin."

Het geld dat in iedere start-up wordt geïnvesteerd komt van de twee aandeelhouders. De Accelerator is een joint venture, Axel Springer SE en het Plug and Play Tech Center zitten er elk voor 50 procent in. Gruner: "Beide aandeelhouders hebben zodanig in de Accelerator geïnvesteerd dat we de komende jaren zo veel programma’s kunnen opzetten als we willen. Als we dat willen kunnen we ook co-investeringen doen."

Financieringscontracten met investeerders

Aan het eind van de drie maanden is er een Demo Day, waarop de teams de kans krijgen een pitch te houden voor Berlijnse en internationale investeerders. Dat levert vaak wat op: meer dan 90% van de eerste lichting van het programma heeft financieringscontracten gesloten met externe investeerders, de bedrijven uit de tweede lichting zijn in onderhandeling. Ook na de Demo Day worden de start-ups overigens nog begeleid.

Gruner is tevreden: "Binnen een jaar zijn we een van de bekendste ‘versnellerprogramma’s’ in Europa geworden." Volgens haar komt dat voor een groot deel door het netwerk van mentoren, partners en investeerders en de twee sterke aandeelhouders.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*