Sterke stijging nieuwsconsumptie via Facebook en Twitter

Uit onderzoek van PEW Research Center in Amerika blijkt dat 63 procent van zowel de Facebook als Twitter gebruikers deze kanalen gebruikt voor de consumptie van nieuws. Twitter is sterk in breaking news, terwijl het publiek op Facebook meer betrokken is bij politieke berichtgeving.

Het aantal mensen dat Twitter en Facebook voor de nieuwsconsumptie gebruikt is in vergelijking met eerder onderzoek uit 2013 met respectievelijk 11 en 16 procent gestegen. Ondanks de toename op beide platforms is er een duidelijk verschil te zien in de manier van gebruik. Twitter wordt ? in vergelijking tot Facebook ? aanzienlijk meer gebruikt voor het volgen van breaking news; 59 tegen 31 procent. Een opvallend verschil dat volgens PEW komt door de ’as-it-happens’ verslaggeving die Twitter kenmerkt. Facebook is daarentegen sterker op politieke gebied.

Op het platform van Mark Zuckerberg is de betrokkenheid van gebruikers bij politiek nieuws een kleine 10 procent hoger dan op Twitter. Op Twitter worden gemiddeld genomen meer verschillende nieuwsorganisaties gevolgd dan op Facebook.

Facebook grote koploper

De hoeveelheid Amerikanen die actief is op Facebook en Twitter is niet opvallend gestegen, wat betekent dat de gebruikers zelf actiever zijn geworden in het gebruik van nieuws via de kanalen. Facebook blijft de grote koploper: 66 procent van alle Amerikanen is hier actief, tegen 17 procent op Twitter

Social blijft voor veel mensen bijzaak

Ondanks de stijgende nieuwsconsumptie blijven de sociale media voor veel Amerikanen bijzaak en blijven de traditionele kanalen populair, stelt PEW. 60 procent van zowel de Facebook als Twitter gebruikers zien de diensten niet als ‘heel belangrijk’ bij de consumptie van nieuws. Voor jongeren (18-34) ligt dit anders. Ongeveer de helft van deze leeftijdscategorie vindt de sociale kanalen ‘belangrijk’ tot ‘zeer belangrijk’ bij de nieuwsconsumptie.

Lees meer bij PEW

Reageer

Geef een reactie

*