Succes met zelf vergaard nieuws

Op Persinnovatie.nl besteden we de komende weken aandacht aan bijzondere hyperlocals. In aflevering 1: De Westkrant, een online buurtkrant voor Amsterdam-West die niet wil ‘rondpompen’, maar zelf nieuws maakt. "Een rondje fietsen is al genoeg voor twee of drie artikelen."

Door: Menno van den Bos

Van schietpartijen tot nieuwe koffietentjes: in Amsterdam-West gebeurt veel. "Er is een gierende gentrificatie gaande. Tien jaar geleden was West een achterstandswijk, nu zit het vol met hoogopgeleide bewoners. Dat levert veel mooie dingen op, maar ook spanningen", vertelt oprichter van De Westkrant Martine de Vente.

De Vente zag dat veel van de reuring in ‘West’ niet de media haalt. Het belangrijkste lokale medium, buurtkrant De Echo, bestaat vooral uit geknipte en geplakte persberichten. Reden voor De Vente om vorig jaar samen met Richard Mooyman De Westkrant op te richten. "We begonnen in mei 2014 op Tumblr, maar wilden een papieren krant gaan maken. Dat bleek erg duur en onpraktisch, dus gingen we verder als nieuwssite."

Zowel Mooyman als De Vente zijn freelance journalist. Hun werkwijze met De Westkrant is klassiek-journalistiek: zelf de straat op om nieuws te vergaren. "We praten veel met onze contacten in de stad en kijken goed om ons heen. Een rondje fietsen of hardlopen levert vaak genoeg nieuws op voor twee of drie artikelen." Wat ook nieuws oplevert: de lijst met vergunningaanvragen die stadsdeel West wekelijks rondstuurt. "Bijna geen enkele journalist kijkt nog naar die lijst, maar je kunt er meteen op zien welke nieuwe winkels en initiatieven er aan komen."

Trouw

De berichten op De Westkrant zijn concreet en ‘dichtbij’. Ze gaan over nieuwe woningen, de kap van bomen of een nieuw café. Harde misdaad wordt elders al voldoende gecoverd, vinden ze. Politiek komt af en toe aan bod, maar vooral indirect: bijvoorbeeld als het gaat om de aanpak van overlast.

Geregeld heeft De Westkrant een mooie primeur te pakken. "We wisten als eerste dat de gesloten nachtclub Trouw uit Oost heropend zou worden in West. Dat bericht werd meer dan 25 duizend keer bekeken en overgenomen door Het Parool. Dat voelde toen wel heel lekker."

Mooyman en De Vente besteden beiden twee dagen per week aan De Westkrant. Ze produceren dagelijks een à twee berichten, maar dat kan een stuk meer zijn. "We moeten regelmatig een onderwerp voor De Westkrant laten schieten, omdat onze betaalde opdrachten voor andere media voorgaan. Een beetje pijn doet dat wel."

Het duo hoopt met De Westkrant vaste inkomsten te gaan genereren. Onlangs verscheen de eerste advertorial. "Het bedrijf in kwestie had ons zelf benaderd. We zijn inmiddels ook met andere partijen in gesprek. Het zou mooi zijn als we van advertorials ons verdienmodel kunnen maken. Dan moeten we wel meer zakelijke vaardigheden ontwikkelen, dat is niet onze kracht."

Struikelblokken

En zo komt er meer kijken bij het runnen van een nieuwssite waar Mooyman en De Vente als journalist geen expert in zijn. Neem copyright-kwesties, of het maken van een nieuwsbrief. Nog een voorbeeld: Google News. "We hadden bij Google een aanvraag ingediend om in het bestand opgenomen te worden, maar die werd afgewezen. Het duurde wel even voordat we doorhadden waar dat aan lag."

Dit soort issues remt de slagkracht van De Westkrant. De oprichters vermoeden dat andere hyperlocals vaak dezelfde problemen hebben. Het zou volgens Mooyman en De Vente erg waardevol zijn als ze die tips & tricks met elkaar zouden kunnen delen.

Zelf willen ze alvast wel een paar tips geven. "Zet in op origineel nieuws, want op primeurs wordt nog altijd het meest geklikt. Daarnaast is het heel fijn om een sparringpartner te hebben van wie je weet wat je eraan hebt. In je eentje een hyperlocal runnen lijkt ons heel moeilijk."

Reageer

Geef een reactie

*