The Guardian komt met membership-programma

The Guardian heeft deze week een nieuwe membership-programma gelanceerd dat lezers toegang biedt tot een reeks aan evenementen en activiteiten. Het programma heeft als doel lezers meer verbonden te maken met het merk The Guardian en de open journalistieke filosofie van de krant.

De ontwikkelingen binnen de krantenwereld van de afgelopen jaren hebben een aantal grote veranderingen teweeg gebracht bij The Guardian. Was het twintig jaar geleden een krant opgebouwd uit alleen tekst en beeld; tegenwoordig is bewegend beeld, geluid, data en de interactie met het publiek via de online kanalen niet meer weg te denken. Maar hoe digitaler de wereld wordt, hoe sterker de behoefte aan fysiek contact met de krant, stelt hoofdredacteur Alan Rusbridger. Als voorbeeld geeft Rusbridger de ontwikkelingen in de muziekindustrie, waarbij muziek steeds makkelijker toegankelijk werd, en de behoefte aan live events groeide. Om in die behoefte te voorzien komt The Guardian nu met een nieuwe membership-programma: Guardian Membership.

Gratis of betaald

De memberships worden aangeboden in drie varianten, gratis of tegen betaling van vijftien of zestig pond per maand. Het gratis programma houdt lezers op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en geeft de mogelijkheid tot het reserveren van tickets voor de membership-bijeenkomsten die worden georganiseerd. Deze bijeenkomsten staan in het teken van discussie en debat, interviews, keynote speeches en festivals. Tijdens de bijeenkomsten komen lezers in contact met de kracht van de open journalistiek die de krant wil bedrijven. Twee voorbeelden die voor de komende tijd op de kalender staan: een live interview met gitaarlegende Jimmy Page, door een gerenommeerde muziekjournalist van de krant, en: The Science of Cycling, waarbij sportverslaggevers in gesprek gaan met top figuren uit de wielerwereld.

Alle members kunnen deelnemen aan de bijeenkomsten, de betalende krijgen voorrang bij aanmelding. Tegen betaling van 15 euro per maand (Friend) krijg je als lezers korting op de bijeenkomsten, kan een introduc√© meegenomen worden en zijn de evenementen via een livestream te volgen. Het duurste membership brengt lezers volgens de site het dichtst bij de krant door onder andere backstage rondleidingen. Daarnaast ontvangen deze leden op zijn tijd een cadeautje. Voor dit membership (Patron) moet wel diep in de buidel getast worden; het kost zestig euro per maand. Die zestig euro wordt niet alleen betaald voor de extra’s die het oplevert, maar ook als bijdrage gezien aan de toekomst van de krant.

Lezersbijeenkomst bracht behoefte aan het licht

Het idee voor het membership-programma is begin 2012 ontstaan tijdens een lezersbijeenkomst op het Guardian-hoofdkantoor. Lezers gaven daar aan op verschillende manieren bij te willen dragen aan de toekomst van de krant, een membership-vorm sprak de aanwezigen het meeste aan, schrijft Rusbridger op de website van de krant. Door deel te nemen aan het programma kan je deel uitmaken van onze transformatie naar een open en mondiaal mediabedrijf in de 21e eeuw, vertelt hij.

Ondanks dat het programma eerst in beta wordt uitgerold, is het zeker geen wild experiment. Nadat begin 2012 tijdens de lezersbijeenkomst bleek dat er een behoefte was bij abonnees, is het idee meerdere malen getest met verschillende groepen lezers. Het viel de onderzoekers daarbij op dat de respondenten onverminderd enthousiast waren over de plannen, vertelt Rusbridger.
Uit het lezersonderzoek bleek daarnaast dat er ook behoefte was aan een fysieke plek waar de te organiseren evenementen plaats kunnen vinden. Daarom wordt er nu gewerkt aan een plek waar dit vanaf 2016 kan gebeuren, vlakbij het hoofdkantoor van The Guardian in Londen.

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*