Tien manieren waarop de Financial Times de redactie vernieuwt

Tijdens de dertiende International Newsroom Summit die WAN-IFRA afgelopen week in Amsterdam organiseerde, gaf Lisa MacLeod tips om redacties mee te vernieuwen en digitaliseren, op basis van haar eigen ervaringen bij de Financial Times.

1. Digitale competenties

Na een inventarisatie van de digitale competenties op de redacties van de Financial Times (FT), is een trainingsprogramma voor journalisten opgezet. Het resultaat: een programma met 20 digitale competenties die iedereen moet hebben, waarmee de digitale journalist geschapen kan worden.

2. Datajournalistiek: begin bij het begin

Datajournalistiek lijkt steeds belangrijker te worden, maar veel journalisten hebben er eigenlijk nooit mee gewerkt. "Veel mensen blijken zelfs nog nooit met een spreadsheet gewerkt te hebben," vertelt MacLeod. Laat ze daarom bij het begin beginnen, is haar advies. Leer journalisten eerst de basisprincipes van het web: taggen, hoe hyperlinks werken en de belangrijkste online regelgeving.

3. Laat ze programmeren

Moeten journalisten nu wel of niet kunnen coderen? De meningen zijn erover verdeeld, MacLeod is een overtuigd voorstander. De workshops programmeren die de krant organiseerde bleken keer op keer een groot succes. Volgens haar zorgt een redactie die de basisprincipes van het programmeren kent ervoor dat journalistieke producties functioneel en makkelijk bruikbaar worden op het internet.

4. Statistieken

Het bijhouden van statistieken is van groot belang, omdat het inzicht geeft in de verhalen die gelezen worden en op welke manieren dat gebeurt. Die inzichten zijn cruciaal voor elke redactie. "Het geeft je een gevoel wie er van je verhalen genieten." Die kennis geeft journalisten vervolgens de mogelijkheid het publiek beter te bedienen.

5. Tools

Redacties moeten niet alleen digitaal denken en vernieuwende online tools gebruiken, maar ook de fysieke tools die beschikbaar zijn inzetten. Geef journalisten dus een smartphone en laat ze gebruikmaken van de apps die er zijn om het werk makkelijker te maken, aldus MacLeod.

6. Werk samen met je publiek

Bij de FT werken redacties en commerciële afdelingen samen, om het beste voor zowel de krant als het publiek te bereiken. Zo organiseerde de krant een bijeenkomst voor lezers waar ze in contact kwamen met de technische afdeling van de krant. De krant gaf lezers uitleg over gebruikte technieken, andersom gaven lezers feedback. Door op die manier in contact te komen met lezers, kan de krant zich blijven verbeteren en blijven ze op de hoogte van de behoeftes van de lezers.

7. Creatieve samenwerking binnen de krant

Binnen de FT komen de verschillende afdelingen regelmatig samen om te brainstormen en zo tot nieuwe ideeën te komen. Door geregeld een soort hackathons te organiseren blijf je scherp en innovatief, aldus MacLeod.

8. Experimenteer & leer

Bij innovatie gaat het om bouwen, testen en soms in een vroeg stadium al mislukken. Die werkwijze is belangrijk om snel nieuwe projecten op te kunnen zetten én er in een vroeg stadium van te kunnen leren. Succesvol of niet.

9. Deel ideeën

De FT houdt een blog bij waar nieuwe ideeën van binnen de organisatie, maar ook vernieuwing van buiten, op voorbij komt. Alle journalisten worden gestimuleerd op het blog te publiceren, zodat ze elkaar op de hoogte kunnen houden van de laatste ontwikkelingen binnen de sector.

10. Beloon de vernieuwers

De FT vraagt redacteuren niet alleen hun ideeën over vernieuwing op het blog te publiceren, maar beloont die input ook. Maandelijks wordt er een ’digital champion’ gekozen, om werknemers te blijven stimuleren na te denken en bezig te zijn met innovatie.

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*